Luchtvliegerij

Wat zou je eens willen doen?

Zweefvliegen, dat zou ik best eens willen doen. Mijn omgeving vindt dat best opmerkelijk, vanwege mijn ‘vliegbeperking’: uitsluitend als het onvermijdelijk is stap ik schoorvoetend in een vliegtuig, vanwege het complexe inchecken, de strenge controles die het ergste doen vermoeden, de krappe bewegingsruimte in het gangpad en op de zitplaats en het beperkte uitzicht door het raampje. Maar zweefvliegen, dat wil ik wel! Onder de hoede van een instructeur de lucht in, vliegen als een vogel, gedragen door de lucht, drijvende op slanke vleugels volgens de aërodynamica die ik begrijp vanuit de zeilsport. Vliegen met een daartoe ontworpen vliegtuig zonder aandrijving, een motor kan zonder brandstof raken, oververhit of zonder smering raken en vastlopen, er kunnen dingen afbreken en ontregeld raken: maar in een zweefvliegtuig zit geen motor, die kan dus ook geen mankementen vertonen.

Genoeg over wat er mis kan gaan, deze week is er geboekt voor een cursus zweefvliegen! Een hele dag aanwezig op het vliegveld, de briefing van meteo en bijzonderheden, het klaarmaken en aanhaken van de zweefvliegtuigen, drie maal de lucht in en misschien wel nog een keer, aan het einde van de dag de zweefvliegtuigen nalopen en schoonmaken, en vooruitlopend op de vliegdag lesmateriaal toegezonden gekregen om de lesdag vlot en leerzaam te laten verlopen.

Leidraad voor Zweefvliegers en Leidraad voor Motorvliegers

Nu stond er al een ‘Leidraad voor Motorvliegers’ in de boekenkast, naast de ‘Leidraad voor Kajuitjachtzeilers’, aangeschaft vanwege de hoofdstukken ‘navigatie’ en ‘meteo’, als watersporter bekende kost, maar deze week daar de ‘Leidraad voor Zweefvliegers’ aan toegevoegd. Het wordt handen en voetenwerk, leren mij de eerste hoofdstukken. Maakt niet uit, we hebben er zin in. En wat denk je? Krijg mogelijk ook nog een parachute om …

Geef een reactie

Sluit Menu