Ecolution

Wubbo Ockels

Van 31 oktober tot en met 6 november 1985 maakte Nederlander Wubbo Ockels een ruimtereis met de Spaceshuttle Challenger. Tijdens deze ruimtereis was de astronaut verantwoordelijk voor het nemen van wetenschappelijke experimenten. Tegelijk realiseerde Ockels vanuit de ruimte gezien dat de aarde een kwetsbare planeet is, in het bijzonder de atmosfeer van de aarde die beschermt tegen invloeden vanuit het onmetelijke heelal is kwetsbaar. Dankzij die naar verhouding flinterdunne atmosfeer is leven op aarde mogelijk.

Het schip van wijlen Wubbo Ockels

Wubbo Ockels: ‘De aarde en haar onmisbare atmosfeer zijn momenteel niet goed beschermd en dat moet veranderen. Niemand die op zee vaart, zal er zelfs maar aan denken om de romp van het schip te vernietigen. Iedere zeevarende zorgt goed voor de scheepshuid, want de huid beschermt je tegen het gevaar van de zee. Mensen op aarde zouden dezelfde zorg moeten dragen voor de huid van de planeet, want het is de enige bescherming tegen gevaren uit de ruimte’.

Visie

Vanuit die visie moest het eigen woon- en zeeschip van de in 2014 overleden astronaut en wetenschapper Wubbo Ockels, de Ecolution, wel duurzaam zijn. Het jacht is een ontwerp van de ervaren scheepsarchitect Gerard Dijkstra die befaamde schepen op zijn naam heeft staan, zoals de klipper Stad Amsterdam en diverse toonaangevende jachten De scheepsschroeven van de Ecolution hebben een dubbele functie: elektrisch aangedreven kunnen deze het schip voortstuwen en manoeuvreren,  onder zeil zijn de schroeven ook ingericht om elektrische energie opwekken, door de elektromotoren als generatoren laten fungeren. De buigzaam geconstrueerde schroeven zijn ontworpen om de schroefbladen een zo hoog mogelijk rendement te laten behalen, zowel bij de opwekking van elektrische energie varende onder zeil als elektrisch voortgestuwd. De twee accubanken welke een spanning van elk 110 Volt = afgegeven waarin de elektrische energie wordt opgeslagen hebben een eigen gewicht van 13 ton en zijn zodanig opgesteld dat zij eveneens fungeren als ballast. Ook de geïnstalleerde elektro- en dieselmotoren/generatoren hebben een dubbele functie, die van directe voortstuwing op de schroefas en van opwekking van elektriciteit.

Aero Rig

De Ecolution is getuigd met een ‘Aero Rig’, waarbij het zeiloppervlak is verdeeld over twee in de mastvoet gelagerde ongestaagde koolstof masten welke voorzien zijn van een gefixeerde giek. Aan de voorzijde van deze gieken kunnen ook rolzeilen worden gevoerd, waarmee er gestreefd wordt naar een goede zeilbalans voor en achter de masten. Het voordeel van deze tuigage is dat het zeiloppervlak voor de masten ook bij ruimwindse koersen niet afgedekt wordt door het zeil aan de achterzijde van de mast. Het uitgekiende vleugelprofiel zorgt daarbij voor een effectieve aërodynamica. De onderlinge afstand van de masten zijn zo bepaald dat de gevoerde zeilen elkaar zo gunstig mogelijk beïnvloeden.

Voor het zetten en trimmen van de zeilen worden op de Ecolution elektrische drumwinches gebruikt waarbij de zeilen worden geborgen de giekbehuizing. De twee grootzeilen van elk 100 vierkante meter verdwijnen compleet in de giek, rolde fokken van elk 40 vierkante meter worden gevoerd op furlers. Door de gebalanceerde zeilvoering voorlijk en achterwaarts de mast en de elektrische winches en de fokrollers kan er met relatief weinig kracht en een kleine bemanning 280 vierkante meter zeil worden gezet, getrimd, gereefd en gestreken.

Stichting WadDuurzaam

Stichting WadDuurzaam die de Ecolution sinds 2015 onder haar hoede heeft houdt innoveert het schip in de geest van Wubbo Ockels. De Ecolution is daarom omgebouwd om op waterstof te kunnen gaan varen. Werkzaamheden worden uitgevoerd door professionals, vrijwilligers en sponsorende bedrijven.

Ecolution

Technische gegevens

Ontwerper Gerard Dijkstra
Opdrachtgever Wubbo Ockels
Scheepswerf Marvis Jachtbouw, Groningen
Kiellegging 2007
Tewaterlating Juli 2010
Afbouwwerf Next Generation Shipyards, Lauwersoog
Gedoopt 13 augustus 2010
Beheerder Stichting WadDuurzaam sinds 2015
Thuishaven Lauwersoog
Roepnaam PA 3065

Lengte over alles 25,6 meter
Breedte over alles 5,9 meter
Zeiloppervlak aan de wind 290 m2
Diepgang variërend van 2 tot 5,5 meter
Masthoogte 26 meter
Tuigage Aero Rig schoener getuigd
Twee Yanmar dieselmotoren/generatoren 55 Kw
t.b.v. voortstuwing en energievoorziening
Twee elektromotoren/generatoren 30 Kw
t.b.v. voortstuwing en energievoorziening
Vaarsnelheid 11 Knopen
Accommodatie 60 m2 vloeroppervlakte

Geef een reactie