ms Simmerwille

Gelukkig Welzijn

Rondvaartboot ‘Simmerwille’ (Fries voor ‘Zomergeluk’) begint haar bestaan in 1916. Dhr. Botje, een Groninger ondernemer en industrieel geeft in dat jaar opdracht aan Scheepswerf Botje-Ensing om een motorvrachtschip te bouwen voor het vervoer van vaten lijnolie. Waarbij aan het schip de naam ’Swastika’ gegeven wordt wat in het Sanskriet, een Aziatische taal uit de oudheid, staat voor ‘Gelukkig Welzijn’. Dat het woord en het oud-Germaanse teken tot een zwaar beladen uitdrukking is gemaakt, dat leert de recente wereldgeschiedenis, maar in de jaren rond 1916 was daarvan nog geen sprake, kreeg het ‘onbevangen’ die naam waarmee zij haar taak vervulde, het vervoer van vaten lijnzaadolie. Maar door de opkomst van de vrachtwagen en de aanleg van beter begaanbare wegen en spoorwegen naar de noordelijke provincies werd door dhr. Botje besloten het schip om te laten verbouwen tot een een privé motorjacht.

ms Simmerwille, in 1916 door scheepswerf Botje-Ensing voor rekening van Dhr. Botje gebouwd als olieboot en van stapel gelopen als ‘Swastika’ (Sanskriet voor ‘Gelukkig Welzijn’, in tegenstelling tot de ‘naamsbesmetting’). Na enige jaren als vrachtschip varen te hebben door Dhr. Botje in gebruik genomen als privé-motorjacht. Na verkoop ingezet als evangelisatieschip van het Leger des Heils, in de huidige tijd varend in Friesland als rondvaartboot.

Van ms Febe naar ms Simmerwille

In 1930 wordt het schip overgedragen aan het Leger des Heils, dat het als evangelisatieschip ‘Febe’ in gebruik neemt. Frappant detail: juist vanwege de toenemende bereikbaarheid over de weg had de toenmalige eigenaar, de heer Botje, het vrachtschip al om laten bouwen tot privé motorjacht. Maar Leger des Heils zag nog altijd heil in de beschikbare vaar- en waterwegen en ging de ‘Febe’ inzetten om ’voortvarend’ nieuwe ‘korpsen’ van het Leger des Heils te stichten in de noordelijke provincies. Maar in 1959 werd het schip verkocht aan een particulier die het schip de naam ‘Elma’ gaf, om het schip in 1961 wederom te verkopen aan dhr. Bok te Sneek, beginnende het schip in te zetten als rondvaartboot op de Friese Meren onder de naam ‘Simmerwille’. Daarna heeft het schip onder de naam ‘Harmonie’ rondvaarten langs de Friese wateren uitgevoerd vanuit Drachten, Sinds 1968 is de naam van het schip weer ‘Simmerwille’ In dat jaar kocht Piet Brouwer het schip en sinds die tijd, inmiddels al meer dan een halve eeuw, verzorgt de meer dan honderd jaar oude dame ‘Simmerwille’ vooral in de zomer vanuit Joure rondvaarten door Friesland.

In 2011 is de ‘Simmerwille’, voorheen de ‘Swastika’,Febe’, ‘Elma’ en de ‘Harmonie’ dan ook door het bestuur van Sneek Promotion benoemd geweest tot de ‘Boot van het Jaar’. In dat jaar was het schip 40 jaar in beheer van mevrouw J.J. Brouwer-Smit, waarmee het schip ‘een plaats heeft verworven in de cultuurhistorie van Sneek en Friesland’. Waarbij het nostalgische uiterlijk van het meer dan een eeuw oude schip tot op zekere hoogte nog altijd aanwezig is, zoals op de foto’s is te zien.

Een aardige anekdote: ‘In de tijd dat de Flevopolders er nog niet waren, zou het schip eens de oversteek gaan maken van Elburg naar Lemmer. De bemanningsleden van de ‘Febe’ behorende tot het Leger des Heils hadden in Elburg een tentcampagne gehouden, en dat zouden ze ook in Lemmer gaan doen. Besloten werd de zware tent en alle houten klapstoelen niet onder in het schip te bergen maar ‘voor het gemak’ neer te leggen op het bovendek. Bij het verlaten van de haven van Elburg rolde het schip zo hevig dat de gangboorden onder water liepen, vanwege het hooggeplaatste gewicht. De ‘gezagvoerder’ wist het schip behouden terug te brengen in de haven van Elburg, waarna na het nodige sjouwwerk het schip alsnog koers zette naar De Lemmer’. Uit betrouwbare bron vernomen. In meerdere opzichten een bewogen schip.

Rondvaartboot Simmerwille, voorheen evangelisatieschip Febe.

Technische gegevens

Gebouwd als motorvrachtschip
Omgebouwd tot motorjacht
Gebruikt als evangelistatieschip
Omgebouwd tot rondvaartboot

Bouwjaar: 1916
Bouwwerf: Botje Ensing, Groningen
Tonnage: 87
Lengte over alles: 23.13 meter
Breedte over alles: 5.30 meter
Diepgang: 1.49 meter

Voortstuwing, respectievelijk:
30 pk Kromhout type onbekend
100 pk Mercedes Benz M 204
120 pk Mercedes Benz OM 315

Ga naar Sluis Arkelsche Dam

Geef een reactie

Sluit Menu