ms Terra Nova

Kempenaar ms Terra Nova

Een Beurtschip, een Spits, een Kempenaar, een Franse Motor, een Dortmunder, een Rijnaak, een Maatkast, een Sleepschip. Dat rijtje en nog wat andersoortige binnenvaartschepen moest ik eens uit het hoofd leren, met daarbij de vaarwateren waarvoor deze geschikt en gebouwd waren en hun afmetingen. Zo meet een Spits 38,5 bij 5,05 meter bij een diepgang van 2,20 meter met een laadvermogen van 350 ton, afmetingen afgestemd op de sluizen van de Franse kanalen, en zo ging het rijtje verder. Maar dat was een rijtje van lang geleden, in de huidige tijd hoort daarbij het Rijn-Hernekanaalship en het Groot Rijnschip van respectievelijk 110 en 135 meter al dan niet in koppelverband. Een Kempenaar meet 50 meter bij 6,60 meter met een tonnenmaat van 400 tot 600 ton laadvermogen.

De stuurhut en roef van Kempenaar Terra Nova.

Luxe Motor

In het Merwedekanaal ligt geregeld de ‘Terra Nova’ (wat betekent ‘Nieuwe Aarde’). Voor wie oog heeft voor schepen een opvallende verschijning vanwege het strakke schilderwerk, maar dat is vooral bij particuliere binnenschippers eerder regel dan uitzondering, de houten Friese luikenkap over het ruim, het laadgerei op het middenschip en de volledig teakhouten en vooral blankgelakte stuurhut laten weten dat de ‘Terra Nova’ geen doorsnee binnenvaartschip is.

De ‘Terra Nova’ is niet meer als vrachtschip in gebruik maar toevertrouwd aan de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historische Bedrijfsvaartuig, kortweg de LVBHV. Het oorspronkelijke ruim is ingericht als een nautisch ingerichte ontmoetingsruimte, terwijl het schip wordt gevaren en onderhouden door vrijwilligers verwant aan de LVBHV.

Deroef en de geveegde kont van Kempenaar Terra Nova

De ‘Terra Nova’ is in 1929 van stapel gelopen als scheepstype ‘luxe motor’ bij de N.V. Scheepsbouw- en Reparatiewerf De Hoop in Leiden. Eerder heette deze scheepswerf Gebroeders Boot, van Jacobus en Pieter Boot, bekend staande om de bouw van mooie, sterke en stabiele schepen. Zo ook de ‘Terra Nova’. Zwaarder gebouwd dan andere schepen in die tijd met dikker huidplaten, 10 millimeter dik in de zijden, meer klinknagels over dezelfde afstand, drie in plaats van twee, een kleinere afstand tussen de spanten dan gebruikelijk 22 in plaats van 33 centimeter. Ook op het uiterlijk is bij de bouw niet bezuinigd, een volle kop, een mooie zeeg, een geveegde kont, een ruime roef en een grote stuurhut. Ook op de scheepsmotor, de ‘kar’ in schippersjargon was niet bezuinigd, een Deutz VM viercilinder van 240 Pk bij 300 omwentelingen, wat voor destijds een sterke motor was voor een dergelijk schip. Naar verluidt zou de bijnaam onder schippers van de Terra Nova zijn geweest ‘Parel van de Rijn’ vanwege haar opmerkelijke schoonheid.

De mooie zeeg en geveegde kont van de Tera Nova.

Kempenaar

De ‘Terra Nova’ heeft met een lengte over alles van 50 meter en breedte over alles van 6,60 meter en daarmee de maat van een Kempenaar, afgestemd op de afmetingen van de sluizen in de kanalen van Zuid-Nederland en de Belgische Kempen. Het schip wordt op dit moment voortgestuwd door een Volvo Penta TAMD 121D dieselmotor van 365 pk bij 1800 omwentelingen per minuut, maar in het ruim staat een authentieke Deutz dieselmotor opgesteld. Mogelijk dat deze op termijn de modernere Volvo Penta gaat vervangen.

Friese kap met presenning over de houten luiken van de Terra Nova. Op deze foto is het veelvuldige gebruik van klinknagels goed te zien.

Scheepstypen

Spits, 36,50 x 5,05 x 2,20 meter, 350 ton België en Frankrijk
Kempenaar, 50 x 6,60 x 2,50 meter, 650 ton Zuid-Nederland en België
Dortmunder, 67 x 8,20 x 2,50 meter, 1000 ton Dortmund Eemskanaal
Franse Motor kleine maat, 63,30 x 7,08 x 2,60 meter, 720 ton
Franse Motor grote maat, 73,50 x 8,16 x 2,60 meter, 900 ton

Klik op afbeelding en ga naar Kempenaar Patria
Klik op afbeelding en ga naar ms Simmerwille

Geef een reactie