Zelfsturend Zeilen

Dat wil zeggen een zeilboot zichzelf op koers laten houden. In beginsel binnen onvermijdelijke koersafwijkingen, want het principe van zelfsturend zeilen is gebaseerd op het constateren van een koersafwijking en daarop corrigerend reageren. Alleen de mens (en wellicht een geavanceerde computer) is in staat om voorruit te zien, zoals het vroegtijdig inspelen op een windvlaag, golf of stroming. Het zelfsturend zeilen begint met gebalanceerd zeilen, zodat het roer al losgelaten kan worden zonder gelijk in- of van de wind af te draaien. En dat is al een aandachtsgebied, een goede zeilboot is licht loefgierig, bij een goede zeilboot wordt er iets van roerdruk gevoeld, zeker bij aan de windse koersen waarbij het fenomeen ‘lift’ door de werking van de zeilen aanmerkelijk is. Maar bij halfwindse en ruime koersen is het mogelijk om een zeilboot zichzelf op koers te houden. Valt de boot af (draait de boot van de wind weg) neemt de druk in het voorzeil af en laat de boot oploeven (in de wind draaien). Loeft de boot op, neemt de druk in het voorzeil toe en laat d exoot afvallen. Begin van ‘zelfsturend zeilen’. Een extra dimensie is de toepassing van de ‘Scheet to Tiller-techniek’ waarbij gebruik wordt gemaakt van de effectiviteit van de afzonderlijke zeilen.

‘Sheet to Tiller’ principe

‘Sheet to Tiller’ of in gewoon Nederlands ‘van schoot naar helmstok’. Het concept om een zeilboot zelfsturend te maken, zonder iemand aan het roer, de zeilboot laten corrigeren op basis van toegenomen of afgenomen trekkracht aan de schoten, overgebracht door een hefboom aan de schootslijn verbonden aan de helmstok. Op ruime koersen (wind schuin van achteren) zou het principe moeten werken met de hefboom op de genuaschoot, loeft de boot op, dan komt er meer druk in het voorzeil en neemt de schootspanning toe. Bij aan de windse en halfwindse koersen (wind schuin van voren of opzij) zou het systeem werken op de grootschoot, valt de boot af, neemt de winddruk in het grootzeil toe en daarmee de spanning op de grootschoot.

Zeilen volgens het Sheet to Tiller principe

Meer over Zelfsturend zeilen

Klik op foto

Eenvoudige Stuurautomaat

Klik op foto

Ga naar Autohelm MK II reparatie

Klik op foto
Sluit Menu