Topzeilschoener Willem Barentsz
Alweer een paar jaar geleden als passagier meegezeild met driemast topzeilschoener Willem Barentsz, van oorsprong een in Groningen gebouwde vrachtvaarder voor de vaart op de Oostzee, maar na haar verbouwing ingezet als zeilend partyschip voor feesten en partijen, en voor de zeilende veerdienst Enkhuizen-Urk, zoals motorschip Prins Claus dat deed sinds jaar en dag.
Inmiddels heeft wederom een andere reder deze zomerse veerdienst overgenomen en heeft de Willem Barentsz te koop gelegen bij een scheepsmakelaar in Enkhuizen, maar het was een leuke ervaring om met dit schip met de uitstraling van een TallShip mee te varen als ‘helpende passagier’.
Handen uit de mouwen
Dat helpen bestond uit het hijsen en strijken van de zeilen, de navigatie was aan de schipper en de roerganger, de machinekamer was in rust. Maar het was een mooie dag, om het IJsselmeer zo te ervaren. Niet het hobbelen over en glijden van de golven, elke windvlaag in de zeilen voelende, maar met een voortvarende gang de oversteek maken van Enkhuizen naar Urk. En onderweg een paar mooie foto’s gemaakt aan boord van Topzeilschoener Willem Barentsz onder zeil.
Technische gegevens
Gebouwd door: Scheepswerven Gebroeders Van Diepen Waterhuizen, Groningen Oorspronkelijk scheepstype: Oostzee vrachtvaarder Huidig scheepstype: driemast topzeilschoener Bouwnummer: 789 Bouwjaar: 1931 Lengte over alles: 49,70 meter Lengte tussen de stevens: 40,75 meter Breedte: 6,09 meter Diepgang: 1,80 meter Waterverplaatsing: 193,873 m3 Zeiloppervlak: 550 m2 Aantal zeilen: 12 Doorvaarthoogte: 29 meter Maximum snelheid: 16 Knopen Kruissnelheid: 12 Knopen Voortstuwing: Mitsubishi V8 300 Pk Drieblads bronzen scheepsschroef Dwarsstuwing: DAF 475 Aggregaat 1: Mitsubishi 20 KVA Aggregaat 2: Lister/Petter 32 KVA Drinkwatertanks: 4000 Ltr Vuilwatertanks: 1500 Ltr Brandstoftanks: 4000 Ltr Soort ballast: beton Aantal waterdichte Schotten: 4 Aantal passagiers: 100 personen Laatst bekende thuishaven: Enkhuizen