Vaurien
De Fransman Jean-Jacques Herbulot (1909-1997) ontwierp in 1951 de tweemanschap zeilboot genaamd Vaurien. Een tweepersoons open zeilboot met een lengte van 4,08 meter en een breedte van 1,47 meter, te bouwen van watervast multiplex. Herbulot was van beroep architect in dienst van de overheid, stadsarchitect in Parijs. Daarbij een wedstrijdzeiler op Olympisch niveau. Zo kwam hij voor Frankrijk uit, zeilende in de Star in 1932 in Los Angeles, vier jaar later in 1936 wederom in de Star in Kiel, na de Tweede Wereldoorlog in andere klassen, tijdens de Olympische Spelen van 1948 en 1956. Herbulot heeft dan de leeftijd van 47 jaar.
Jean-Jacques Herbulot had als topzeiler en architect het ideaal om een voor iedereen betaalbare zeilboot te ontwerpen. Resulterend in de Vaurien, Frans voor Deugniet. Een eenvoudig uit hout te bouwen knikspant met vrijwel vlakke bodem en slechts enkele spanten. Waarbij het voor de kenners op kan vallen dat er vergelijkingen zijn te maken met de Star. Weliswaar een knikspant kielboot, maar de vlakke en enigszins rond gebogen bodem van de Star zal zeker een inspiratie voor Herbulot zijn geweest. Zoals bij de Vaurien ook het geval is, in het achterschip. Nu is zeewaardig een groot woord, maar de boot moest in de optiek van Herbulot wel wat kunnen hebben.
Glénans
In 1951 werd de eerste Vaurien gebouwd, in samenwerking met het echtpaar Philippe en Hèléne Viannay, die bij het Franse Glénans een aan zee gelegen herstellingsoord hadden gerealiseerd. Het echtpaar Viannay dat gedurende de Tweede Wereldoorlog een betekenisvolle positie had ingenomen richtte zich op verwerking van de oorlogsjaren, herstel en wederopbouw. In Glénans aan de Golf van Biskaje werden de eerste Vauriens in gebruik genomen. Bijdragend aan de reputatie van zeewaardigheid.
36.000 Vauriens wereldwijd
Het resultaat is dat er wereldwijd meer dan 36.000 Vauriens zijn gebouwd, aanvankelijk van hout, de modernere exemplaren in polyester. Waarbij de Vaurien is erkend als een Internationale wedstrijdklasse. Houten Vauriens kunnen worden uitgerust met opblaasbare luchtzakken in de voorpiek en onder de gangboorden. De moderne Vauriens zijn voorzien van waterdichte luchtkasten. Aanvankelijk had de Vaurien een zeiloppervlak van 8,1 m², de huidige boten zeilen rond met 10,5 m², gerealiseerd door het uitgebouwde grootzeil. De boot wordt in wedstrijden gevaren met een spinaker van 9,4 m².
Nautical Center of the Glénans
In 1947, they also founded the Nautical Center of the Glénans, which initially served to convalesce many deportees and battle-weary résistants. Hélène assumed the function of general representative and managed the association from 1954 until retirement in 1979.
Technische gegevens
Ontwerper: Jean-Jeacques Herbulot Ontwerp: 1951 Bouwmateriaal: hout en polyester Lengte over alles: 4,08 meter Breedte over alles: 1,47 meter Diepgang: 0,98 meter Grootzeil: 7,6 m² Fok: 2,9 m² Spinnaker: 9,4 m² Rompgewicht: 73 kilogram Zeilklaar gewicht: 95 kilogram
Ga naar Vaurien International