Kolibri 560, ontwerp G.A. Pfeiffer
De Kolibri 560 is een ontwerp van G.A. Pfeiffer, die het jachtje heeft ontworpen in 1963 en de tekeningen ter beschikking stelde aan jachtbouwer A.N. van de Brink in Stompwijk. Het verhaal gaat dat Pfeiffer het ontwerp aanbood op voorwaarde dat het eerst gebouwde exemplaar voor hem zou zijn. Daar ging Van de Brink mee akkoord. Op dat moment nog niet wetende dat er in de loop van tientallen jaren rond de 1000 Kolibri 560’s de werf zouden gaan verlaten. In de loop der jaren kwamen daarbij de kajuitzeiljachten van het Kolibri 620, 660, 700, 800 en 900. Mooi is de vrij jonge Kolibri 6.5 waarvan het eigentijdse ontwerp een een knipoog geeft naar de oorspronkelijke 560.
Kolibrie 560 ‘558’ Kabylia
wij hebben met twee verschillende Kolibri 560’s gezeild. De eerste was de Kabylia met rode romp en zeilnummer 558, door ons omgedoopt tot ‘Largo’. Deze Kolibri heeft als vaargebied het Hollands Diep en het Haringvliet gehad. De 558 namen wij over van een stuurman van Shell Tankers. ss Kabylia was het eerste schip waarmee hij naar zee was gegaan. Vandaar dat hij de zijn Kolibri daarnaar had vernoemd. Deze kolibri was voorzien van de zwaardere ‘300 kilogram’ kiel, naast het grootzeil een genua, een fok en een stormfok. Wij namen de Kabylia over met een 5 Pk 1 cilinder tweetakt Yamaha buitenboordmotor met losse benzinetank. Deze ruilden wij binnen de familie om voor een 8 Pk 2 cilinder tweetakt Yamaha, aangesloten op de losse benzinetank, vanwege de rustiger loop. Met de Kabylia zeilden wij aan de Kaag, de Braasem en de Westeinder, de Randmeren, en maakten wij de eerste ‘IJsselmeer-oversteken’ naar Urk, Enkhuizen en Hoorn.
Kolibri 560 ‘987’ Hawar
Onze tweede Kolibri (zie foto) droeg als zeilnummer 987 en lag aan het Pikmeer bij Grou met de naam ‘Hawar’, Fries voor ‘Nou en’. Dit was één van de mooiere Kolibri’s die wij hebben gekend: prachtig gebouwd met mooi beslag, een teakhouten dek en kuip. In het voordek was een ankerbak aangebracht. Aangezien het één van de latere 560’s betrof een langere kajuitopbouw. Deze had de lichte ‘200 kilogram’ kiel, en was uitgerust met grootzeil genua en fok. Later door ons uitgerust met stormfok en halfwinder. Bij deze Kolibri hoorde een 5 Pk 1:cilinder tweetakt Yamaha met ingebouwde benzinetank. Het voordeel hiervan was minder gewicht aan en in de boot. Met deze Kolibri zijn we weken lang aaneen onderweg geweest tot aan Lauwersoog. We bezeilden de bekende wateren, bevoeren de Lek, Nederrijn en Gelderse IJssel, bezeilden het IJsselmeer in alle uithoeken inclusief de Friese Meren.
Technische gegevens
Ontwerper: G.A. Pfeiffer (1963) Jachtbouwer: A.N. van de Brink, Stompwijk Lengte over alles: 560 centimeter Lengte waterlijn: 500 centimeter Breedte over alles: 200 centimeter Diepgang: 90 centimeter Ballast: 200 kilogram Gewicht: 650 kilogram Grootzeil: 7 m2 Genua: 7 m² Werkfok: 5 m² Stormfok: 3 m² Halfwinder: 14 m² Doorvaarthoogte: 770 centimeter