Kolibri 560

Kolibri 560 rondspant kajuitzeiljacht

Kolibri 560 met zeilnummer 558 bij een stevige bries

De Kolibri 560 is een houten rondspant met een gelamineerde romp, waarbij de bouwwijze van de romp opgebouwd uit lagen fineer als een ‘geheim’ van de familie Van den Brink wordt beschouwd. Het verhaal gaat dat Antoon van den Brink aanvankelijk voor de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog in zijn werkplaats op traditionele wijze wagenwielen, carrosserieën en boten bouwde. Maar in de oorlogsjaren vond Van den Brink een rond gevormde houten brandstoftank opgebouwd uit verschillende op elkaar gelijmde lagen in een weiland nabij Stompwijk, afgeworpen of verloren door een geallieerd vliegtuig. Dit bracht Antoon van den Brink op een idee. Geholpen door een onderduiker in de nabijheid die bij Fokker had gewerkt. Die vertelde Van den Brink hoe ze dat in de vliegtuigbouw deden. Antoon dacht: Op deze manier kun je ook boten bouwen. In die tijd was werden houten schepen nog gebouwd met karveel of overnaadse huidgangen of bij een knikspant uit planken. Een kostbare, bewerkelijke en tijdrovende bouwwijze. Tot die tijd ook op de werf in Stompwijk toegepast. Van den Brink zag mogelijkheden in het ‘plakhout’ van lagen fineer en ontwikkelde een bouwproces voor houten bootrompen. Zo bouwde hij op zeker moment het prototype van de Flying Dutchman (FD) en legde zich onder andere toe op de bouw van talloze FD rompen voor export naar de Verenigde Staten. Jarenlang is de FD een zeilbootklasse geweest waarmee internationaal en op Olympisch niveau mee is gezeild. Daarnaast ontwikkelde Van den Brink de nationale Jeugdklasse ook wel genoemd de Pluis, volgens gelijke bouwwijze als de plakhouten Flying Dutchman en de Kolibri 560.

Kolibri 560 zeilnummer 987 Hawar wat Fries is voor ‘Nou en’

Van plakhout naar Polybri

De Kolibri 560 is met de tijd meegegaan. De eerste 50 exemplaren hadden een negatieve spiegel, een bun waarin een buitenboordmotor kon worden gehangen en een vrij korte kajuitopbouw met soms nog een luik in het voordek. In de kajuitopbouw waren vierkante ramen gezaagd. Na de eerste exemplaren verdween de bun, werd de spiegel positief en werd de kajuit iets langer aan de voorzijde. In 1978 werd de kajuitopbouw nog meer verlengd naar voren, de mast wordt daarbij niet meer gedragen door de voorkant van de kajuit maar door een stevige houten brug. Het achterschip wordt iets hoger opgetrokken zodat de deklijn wat rechter wordt en de spiegel iets hoger. Binnen ontstaat er ook iets meer ruimte, met name in de voorpiek. De Kolibri 560 blijft een aansprekend jachtje, resulterend in enkele laatste polyester exemplaren met houten details: de Polybri. Mocht een oorspronkelijk houten exemplaar zijn vergaan, kunnen nagenoeg alle onderdelen zoals mast en zeilen, roer en kiel, preekstoel, hekstoel, zeereling, handgrepen en dekbeslag overgezet worden op een polyester equivalent. Een bijzonder en prijzenswaardig initiatief van de Kolibriwerf.

Small Ships Race

Dat de Kolibri 560 zich bewezen heeft blijkt wel aan de deelnames aan de Small Ships Race, uitgeschreven door de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers. Een zeilrace voor kajuitzeiljachten tot 7,5 meter (24 voet) van IJmuiden naar Lowestoft eventueel uitgebreid met een toch naar Pinn Mill en weer terug naar IJmuiden, onder het motto ‘Kleine schepen, grote schippers’. De Kolibri 560 van ruim 18 voet doet het daarin opmerkelijk goed.

Technische gegevens

Ontwerp G.A. Pfeiffer
Bouwer Van de Brink & Zonen, Stompwijk
Lengte over alles 5.60 meter
Lengte waterlijn 5.00 meter
Breedte 2.00 meter
Diepgang 0,90 of 1.00 meter
Kielgewicht 200 of 300 kilogram
Waterverplaatsing / gewicht 700 Kilogram
Grootzeil 7 m2
Genua 7 m2
Werkfok 5 m2
Stormfok 3 m2
Spinnaker 18 m2
Doorvaarthoogte 7.50 meter

Klik op afbeelding en lees meer

BRON: Ga naar www.kolibri-jachtbouw.nl

Geef een antwoord