Topzeilschoener Willem Barentsz
Alweer een paar jaar geleden als passagier meegezeild met driemast topzeilschoener Willem Barentsz, van oorsprong een in Groningen gebouwde vrachtvaarder voor de vaart op de Oostzee, maar na haar verbouwing ingezet als zeilend partyschip voor feesten en partijen, en voor de zeilende veerdienst Enkhuizen-Urk, zoals motorschip Prins Claus dat deed sinds jaar en dag.
Inmiddels heeft wederom een andere reder deze zomerse veerdienst overgenomen en heeft de Willem Barentsz te koop gelegen bij een scheepsmakelaar in Enkhuizen, maar het was een leuke ervaring om met dit schip met de uitstraling van een TallShip mee te varen als ‘helpende passagier’.
Handen uit de mouwen
Dat helpen bestond uit het hijsen en strijken van de zeilen, de navigatie was aan de schipper en de roerganger, de machinekamer was in rust. Maar het was een mooie dag, om het IJsselmeer zo te ervaren. Niet het hobbelen over en glijden van de golven, elke windvlaag in de zeilen voelende, maar met een voortvarende gang de oversteek maken van Enkhuizen naar Urk. En onderweg een paar mooie foto’s gemaakt van de Willem Barentsz onder zeil.








Technische gegevens
Gebouwd door: Scheepswerven Gebroeders Van Diepen Waterhuizen, Groningen
Oorspronkelijk scheepstype: vrachtvaarder voor de Oostzee
Huidig scheepstype: driemast topzeilschoener
Bouwnummer: 789
Bouwjaar: 1931
Lengte over alles: 49,70 meter
Lengte tussen de stevens: 40,75 meter
Breedte: 6,09 meter
Diepgang: 1,80 meter
Waterverplaatsing: 193,873 m3
Zeiloppervlak: 550 m2
Aantal zeilen: 12
Doorvaarthoogte: 29 meter
Maximum snelheid: 16 Knopen
Kruissnelheid: 12 Knopen
Voortstuwing: Mitsubishi V8 300 Pk
Drieblads bronzen scheepsschroef
Dwarsstuwing: DAF 475
Aggregaat 1: Mitsubishi 20 KVA
Aggregaat 2: Lister/Petter 32 KVA
Drinkwatertanks: 4000 Ltr
Vuilwatertanks: 1500 Ltr
Brandstoftanks: 4000 Ltr
Soort ballast: beton
Aantal waterdichte Schotten: 4
Aantal passagiers: 100 personen
Laatst bekende thuishaven: Enkhuizen


Willem Barentsz

