New Magic Breeze
In de haven van Sint Annaland fotografeerde ik dit opmerkelijke zeiljacht. Kenners zullen het schip uit 1987 direct herkennen, de New Magic Breeze ontworpen door Dick Zaal, gebouwd door Frans Maas en gezeild door Wytze van der Zee. Weliswaar is het ‘New’ weggelaten, maar het jacht spreekt nog altijd tot mijn verbeelding. De naam was overigens (als afkorting) een verwijzing naar de sponsor van destijds.

Azoren and Back, OSTAR, Round Britain & Ireland Race
Het jacht is ontworpen voor de Azoren and Back (AZAB) zeilrace, Van der Zee zeilde er ook de Observer Single-handed Transatlantic Race (OSTAR) mee, een solo zeilrace van Groot Brittanië naar New York, en de Round Britain & Ireland Race. Wytze van der Zee finishte met de New Magic Breeze in de de Azoren and Back Race negentien uur voor de nummer twee.

Lift genereren
De New Magic Breeze had niet alleen een opvallend uiterlijk maar ook meerdere ‘vernuftigheden’ zoals een klapzwaard in de boeg om het schip minder lijgierig te maken wanneer op de boegspriet de grotere voorzeilen werden gevoerd. In de uiteinden van de vleugels bevinden zich ballasttanks om het jacht rechterop te kunnen zeilen. De onderzijde van de vleugels zijn zo vormgegeven dat deze bij hogere snelheden ‘lift’ genereren. Zodat het schip als het ware uit het water zou worden getild. Het schip heeft dubbele roeren, waarbij de schroef van de hulpmotor hydraulisch wordt aangedreven en binnen de romp getrokken kan worden om de weerstand te verkleinen.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd in hoeverre deze ‘voorzieningen’ nog aanwezig zijn in de Magic Breeze. Het lift genererende vleugelprofiel van de romp onlosmakelijk wel. Alleen dat al maakt een gaaf schip. Zoals ook de schuilplaats in het ‘Doghouse’, het beschute deel in de stuurkuip. Dat destijds ook spraakmakend was. En dat is het nog steeds!