Hurley 800
De Hurley 800 is een polyester S-spant met semi-lange kiel en het roer aan een scheg ontworpen in 1977 door de Deen Arne Borghegn (1943-2020). In Scandinavische landen staat het ontwerp bekend als de Junker 26. De romp van de Hurley 800 is van vol polyester, het voordek en het kajuitdak bestaat uit een polyester sandwichconstructie. De Hurley is 7/8 getuigd met gepijlde zalingen en een verstelbare achterstag. De Hurley heeft genoeg aan een 7,7 Kw dieselmotor.

De Hurley 800 is uitgerust met een RVS dubbeldraads zeereling. In de kajuitopbouw bevinden zich drie in aluminium gevatte ramen, voor de mast een vluchtluik, de ingang naar de kajuit bestaat uit een polyester schuifluik met garage en houten zetborden. De kuip is zelflozend, in de kuipbanken waterdichte luiken naar de achterpiek en de bakskist. Voor de kajuitingang een brugdek met overloop voor de grootschoot. De vallen worden van de mast over het kajuitdak naar de kuip geleid. In het voordek een ankerbak. Geslapen kan worden in de voorpiek of op de langsbanken in de kajuit. In de kombuis een tweepits kooktoestel en een wasbak. Een tweede wasbak bevindt zich in de natte cel tegenover een hangkast.
Arne Borghegn (1943-2020)
Steen Guttknecht
In de tekenkamer, waar Arne Borghegn constructies tekende en ordent tot het einde, hangt boven de deur een halve meter lang halfmodel in licht hardhout. Een 21-voet, mollige sloep, de Z 21, waarvan er sinds 1963 meer dan tweeduizend exemplaren zijn uitgebracht; aanvankelijk bij Holstebro Plastværk, en daarna op verschillende werven in Noorwegen. De Z 21, later aangeduid als de NorDan 21 en de NorFisk 21. Nog altijd in trek en gebruikt door kustvissers en vissers in heel Scandinavië. Het eerste professionele ontwerp van Borghegn was simpelweg het antwoord van de professionele en recreatieve vissers op het openbaar vervoer. De ontwerpen van Arne Borghegn zijn altijd goed ontvangen en de lijst is lang: begonnen met boten zoals de Z 21 en de kleine betaalbare zeilboten als de Junker 26.


Hurley 800 Classic Nr 273
Geïmporteerd Holland Yachting BV Harderwijk
Geleverd door Hurley BV
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk
Inbedrijfstelling Vetus dieselmotor
De Korte Scheepstechniek
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk
18 juli 1990


Technische gegevens
Ontwerp: Arne Borghegn (1943-2020)
Bouwer: Holstebro Plastværk of STB Denmark
Importeur Nederland: Holland Yachting BV Harderwijk
Bouwjaar / aflevering: 1990
Bouw-/zeilnummer: 237
Lengte over alles: 8,30 m
Lengte over de stevens: 8,00 m
Lengte op de waterlijn: 6,70 m
Breedte over alles: 2,75 m
Breedte op de waterlijn: 2,28 m
Diepgang: 1,40 meter
Waterverplaatsing: 3,2 m³
Ballastgewicht: 1600 kg
Ballastaandeel: 50 %
Hoogte boven waterlijn: 11,50 meter
Zeilvoering: Doorgelat grootzeil, twee reven, rolgenua
Zeiloppervlak grootzeil: 15,5 m² Miedema Sails
Zeiloppervlak genua: 17 m² Miedema Sails
Zeiloppervlak fok: 13,7 m² Niek Goes
Motorvermogen: 10,5 Pk / 7,7 Kw Vetus M2.05
Brandstoftank: 25 Ltr
Drinkwatertank: 100 Ltr
Startaccu: 72 Ah
Serviceaccu’s: 2 maal 72 Ah
Bilgepomp: Vetus BLP12500 40 Ltr/min
Kooktoestel: Spiritus Origo 3000
Eigenschappen
Theoretische Rompsnelheid (√L waterlijn in meters * factor 4,54) in formule √6,7 x 4,54 = 11,75 km/uur omgerekend 6,34 Knopen. Uitgerust met een 7,7 Kw motor dieselmotor wordt deze waarde behaald.
√6,7 x 4,54 = 11,75 km/uur 11,75 / 1852 = 6,34 Kn
SW-waarde (handicap ratio bij wedstrijden) 112. Scandinavische kajuitzeiljachten met een vergelijkbare SW-waarde van 112 zijn o.a. Hallberg Rassy 26, Marieholm 26l, LM 81 Mermaid 270.
CSF-waarde (Capsize Screening Factor) 1,89 Deze formule is tot stand gekomen naar aanleiding van de Fastnetrace van 1979 waarbij tientallen schepen kapseisden. Schepen met een waarde hoger dan 2 zijn uitgesloten van deelname aan de Fastnetrace.
Inzinking-coëfficiënt 1 cm per 119,3 kG Om een zeilklare Hurley 800 1 centimeter in te laten zinken is liggende in zoet water een gewicht nodig van 119 kG. Dit staat ook voor 668 lbs/inch. Anders gedefinieerd: 10/119 = 0,084 , de vermenigvuldigingsfactor per kilogram. Bij 50 kG x 0,084 = 4,2 mm ofwel 0,4 centimeter in.
1 inch = 2,52 cm 1 lbs = 0,54 kG 668 lbs * 0,54 = 300,6 kG 300,6 kG / 2,52 cm = 119,28 kG / cm