Tomahawk kayak • Air-K 12’4″ / 375

Tomahawk Air-K 375 kayak

Met de wens om dicht bij het water te zijn hebben we ons een kayak eigen gemaakt. Maar kano’s en kayaks zijn er in soorten en maten. Het mooiste vinden wij een zeekayak. Maar berging en vervoer staan die in de weg. Vandaar dat de gedachte uit is gegaan naar een opvouwbaar type. Die heb je met een houten en aluminium frames. Opblaasbare uitvoeringen zijn er ook in allerlei prijsklassen. Het is de Tomahawk Air K 12’4” geworden. Een stijve kayak met Drop-Stitch bodem en wanden.

Tomahawk Air-K 375 Kayak
Tomahawk Air-K 375 opvouwbare kayak met Drop-Stitch bodem en wanden

Etymologie van de kano

Van oorsprong is een kano een smal vaartuig, gemaakt door het uithollen van een boomstam. De oorsprong van ‘kano’ ligt in woorden als cano, canoa, kanot, canno, uit een mengeling van Spaanse en Franse talen in het Caribisch gebied. Na de uitgeholde boomstam ontstonden bij inheemse bevolkingsgroepen de kleine smalle bootjes met puntige uiteinden, met een geraamte van twijgen en bekleding van leer.

Zeilkano Kolibri 3
Opvouwbare zeilkano van het type Kolibri 3 uit canvas en rubber met houten frame

Kano en Kayak

In het hoge noorden ontwikkelde zich dit soort wendbare vaartuigen zoals  de Groenlandse qajaq voor de jacht en visserij tot  ‘kleine eenpersoonsbootjes bekleed met huid’. Het woord qajaq zou in vrijwel alle Eskimo-Aleoetische talen voorkomen, gesproken van Groenland tot Alaska. Leidende tot de vorming van het woord kajakka ofwel ‘een klein bootje’. De verschijningsvormen van zowel de kano als de kayak lijken verwant aan elkaar, ontwikkeld bij zowel de zuid-Amerikaanse indianenstammen en bij de verwante Inuit van Alaska en Groenland.

Peddelen

De kano is over het algemeen wat breder en daardoor stabieler dan de kayak. De kano heeft daardoor meer draagvermogen. De kayak is meer op snelheid en wendbaarheid gebouwd, en daarmee geschikt voor de jacht. Bij het kanoën wordt gebruik gemaakt van een peddel met één blad, soms aangeduid als een pagaai. Bij kajakken gaat het voortbewegen met een peddel met twee peddelbladen. In de praktijk blijkt het peddelen als zijnde een kayak het comfortabelst. Bij kanoën met een pagaai ofwel één peddel voelt de Tomahawk minder stabiel aan.

Tomahawk Air-K 375 peddels
De peddels kunnen ook gebruikt worden als pagaai met een bijbehorende verlenging

Tomahawk Air-K 12’4″ / 375

De Tomahawk Kayak is voorzien  van Drop-Stitch bodem en wanden welke zijn voorzien van een stevige PVC toplaag. Opgepompt ontstaat een stijve kayak met een harde romp. Ongetwijfeld zal een polyester of houten kayak nog stijver aanvoelen bij het varen, maar de Tomahawk doet dat ook. Het is geen buigzaam inzakkend geheel, integendeel, het voelt zowel bij het instappen als bij het varen als een plank

Kayakken Oranjeplaat
Kayakken in de jachthaven van Oranjeplaat

Drop-stitch

Vaak bestaan opblaasboten uit holle buisvormige ruimten ofwel tubes welke volgepompt worden met lucht. Zowel voor de veiligheid als voor de stevigheid kunnen opblaasboten uit meerdere compartimenten bestaan, bijvoorbeeld een linker- en een rechter tube. Raakt een drijflichaam lek, blijft de andere nog vol. Om een V-bodem te creëren kan daar een ‘kielbalk’ aan zijn toegevoegd. Sommige opblaasbare kano’s hebben meerdere tubes boven elkaar die samen de romp vormen, al dan niet met een opblaasbare bodem.

De Tomahaw kayak heeft drie compartimenten: een bodem en twee zijkanten. Waarbij de Drop-stitch methode is toegepast. Inwendig bevinden zich de wanden van de compartimenten op korte afstand van elkaar ontelbare draden. Te zien aan de ontelbare putjes in het huidoppervlak. Achter ieder deukje bevindt zich een ‘druppel en steek’. Die de wanden bij elkaar houden. Waarmee er in opgepompte staat sterke en stijve wanden ontstaan. Dat maakt deze Kayak strak, comfortabel en stijlvol.

Drop-stitch is de technologie waarbij honderden tot duizenden draden die aan de binnenzijde de wanden met elkaar verbinden. Door deze draden blijft ook bij een hoge druk de bedoelde vorm behouden, zonder bol te komen staan. De Drop-Stich technologie wordt onder meer toegepast in SUP’s (Stand Up Paddle Boarden) en zwembaden.

Tomahawk Air-K 375
Tomahawk Air-K 375 Kayak met drie luchtkamers en looskleppen

Vaareigenschappen

Hoe stijver een kano of kayak, hoe comfortabeler het zit en hoe efficiënter het vaart. Dat is de theorie. Kracht uitgeoefend op het water moet omgezet worden in vooruitgang, niet in buigen van de romp. Dat vaart ook minder vermoeiend. Een goede rompvorm draagt daar ook aan bij. De spantvorm benaderd die van een multiknik, voor en achter scherp gesneden. Ook daarom kwamen wij terecht bij de Tomahawk.

Scheggen Tomahawk Air-K 375
Aan Tomahawk Air-K 375 kunnen twee scheggen worden bevestigd

Tomahawk Air-K 375 beschrijving

De Aqua Marina Tomahawk Air-K 375 1-persoons opblaasbare kajak bedoeld  voor wie al vaker in een kajak hebben gevaren en betere vaareigenschappen wensen. Het is een vrij smalle kajak met zeker bij lagere snelheden minder balans. Voor sportieve ervaren kajakkers is de Tomahawk een goede keus.

Tomahawk Air-K 375
Oppompen van een Tomahawk Air-K 375

Vaargebied

Waar we willen gaan varen? We proberen de kayak eerst uit rond de Reeuwijkse Plassen. Maar ook het Delfland zou zomaar ons vaargebied kunnen worden. Het mooie is dat we de kayak ook al in de Zeeuwse wateren hebben gehad, aan het Veerse Meer en de Grevelingen.

Technische gegevens

Lengte over alles: 12'4″ / 3,75 meter
Breedte over alles: 28″ / 0,72 meter
Gewicht: 36,6 lbs / 16,6 kg
Aantal personen: 1 volwassene
Draagvermogen: 282 lbs / 128 kg
Luchtdruk: 10 psi / 0,69 Bar
Constructie: Drop-stitch met PVC toplaag
Luchtkamers: 3
Looskleppen: 2
Scheggen: 2
Verpakking: 0,95 x 0,60 x 0,25 meter
Aqua Marina Tomahawk Kayak
Aqua Marina 1 persoons Tomahawk Kayak in de draagtas

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Michèl

    Ik mis nog een foto dat je ten onder ging.
    Bij de laatste foto is er niets meer van de kano te bekennen.

  2. Michèl

    Mooie Bavaria op de achtergrond bij Oranjeplaat.

Geef een reactie