Yeasu FTM-2002 VHF
De Yeasu FTM2002 is een in de jaren ‘90 op de markt gebrachte VHF. Vanzelfsprekend is deze VHF up to date voorzien van het verplichte ATIS dat staat voor Automatic Transmitter Identification System. Wanneer er gezonden wordt met de VHF wordt er een ATIS signaal meegezonden. Waaruit gegevens zoals scheepsnaam, gegevens van het vaartuig, naam en adres van de eigenaar kunnen worden opgemaakt. Onze VHF is geprogrammeerd als marifoon voor de binnenwateren met de zogenoemde Bazel-kanalen, en zend uitsluitend het ‘nood- en veiligheidkanaal’ kanaal 16 uit op VHF-kanalen op laag vermogen.
Gebruik VHF kanalen klik hier
VHF kanalen aanpassen naar VDES klik hier
Deze Yeasu FTM2002 marifoon gaat letterlijk en figuurlijk al heel wat jaren mee, een VHF met een leuk detail: wijlen zeezeiler Henk de Velde gebruikte een zelfde VHF aan boord van zijn catamaran C1000 bij zijn non-stop wereldomzeiling.
Marifonie in het algemeen
De marifoon is een zender en ontvanger voor maritieme communicatie van schepen onderling en schepen met walstations zoals bruggen, sluizen en verkeersposten. De marifoon ook wel VHF dat staat voor Very High Frequenty kan ook worden gebruikt voor het ontvangen van weer- en scheepsberichten, en het verzenden van noodoproepen. Voor het gebruik van een VHF is een bedieningscertificaat verplicht. Eveneens dient de apparatuur aangemeld te zijn bij het Agentschap Telecom, behorende tot de Rijksdienst Digitale Infrastructuur.
Weerbericht kustgebieden Marifoonbericht KNMI
Weerbericht Noordzee Scheepsweerbericht KNMI
Wijzigingen VHF kanalen Varen doe je samen
Scheepvaart- en weersberichten VHF 23 en 84
Tijdstippen van uitzenden 08:05 13:05 19:05 23:05
Zend- en ontvangstbereik VHF
Het zendsignaal van een VHF marifoon verplaatst zich vanaf de antenne lineair wat zeggen wil in een horizontaal vlak. Het signaal buigt slechts beperkt mee met de kromming van het aardoppervlak. Dit breng met zich mee dat het zendbereik zich beperkt tot de horizon, de radiogolven gaan weliswaar over de horizon heen, maar ontvangers en zenders achter de horizon worden niet bereikt, ook afhankelijk of er met hoog- of laag zendvermogen wordt gewerkt. Dit betekent dat hoe hoger de VHF-antennes zijn geplaatst, hoe verder het zend- en ontvangstbereik. Op open zee wordt uitgegaan van een bereik van 30 Zeemijl. Atmosferische omstandigheden kunnen het bereik daarbij vergroten of verlagen.