Rolreefsysteem
Onze Hurley 800 was aanvankelijk uitgerust met een Profurl rolreefsysteem. Een degelijk systeem van hoge kwaliteit, uitgerust met oliebad lagers. Maar na verloop van tientallen jaren gebruik gingen de lagers steeds zwaarder draaien, zowel van de topwartel als de roller zelf: revisie of vervanging kwam steeds dichterbij. We hebben gekozen voor vervanging, en zijn uitgekomen bij een Selden Furlex 104 S met toepassing van een 6 millimeter voorstag.
Profurl, Plastimo, Furlex
Vooraf hebben we diverse rolreefsystemen van verschillende merken afgewogen. Onder andere de Profurl, mede vanwege de degelijkheid en bewezen betrouwbaarheid op de lange termijn. Ook het Franse maar minder kostbare merk Plastimo passeerde de revue. Waarvan we op een vorige boot aantal maal een onderdeel moesten vervangen. Uiteindelijk zijn we voor het Zweedse merk Selden gegaan. De benodigde randvoorwaarden en de korte levertijd gaven de doorslag. Waarbij het mooi is dat een Scandinavisch onderdeel wordt toegevoegd aan ons bootje van Deense komaf. Overigens is het merendeel van ons beslag al van Selden. Waarmee alles bij elkaar een mooi geheel gaat vormen.
De Furlex biedt de perfecte combinatie tussen aluminium, composiet en roestvrijstaal. Dit maakt de Furlex 104s niet alleen mooi, hij is ook duurzaam en brengt veel gemak met zich mee voor de zeiler.
5 of 6 millimeter voorstag
Daarbij kwam ook de afweging voor de diameter van de voorstag. De gekozen fokroller is geschikt voor diameters van 4, 5 of 6 millimeter. Een dikkere voorstag is sterker maar vraagt meer trekkracht om op spanning gezet te worden. Een voorstag met een diameter van 6 millimeter heeft ook een hoger eigen gewicht. Nu zijn de wanten en de overige overige verstaging uitgevoerd met een diameter van 5 millimeter. Waarbij een eerdere tuiger destijds een 6 millimeter voorstag heeft aangemeten. Vertrouwend op een weloverwogen keuze destijds gemaakt gaan wij ook nu voor deze diameter.
Meten is weten
Een belangrijk gegeven is de lengte van de nieuwe voorstag inclusief de terminals. De wanten worden op spanning gezet met wantspanners, de achterstag is uitgevoerd als verstelbaar met het ook op trimmen, het afstellen op de gegeven omstandigheden. Maar de voorstag is in beginsel niet verstelbaar en daarmee een vast gegeven, bepalend voor de stand van de mast in het langsscheepse vlak. Verstelling is mogelijk door de drie gaten in het boegbeslag, maar in principe wordt het voorste gat gebruikt, daarmee staat de mast het meest rechtop met de minste achterwaartse helling. De mastbuiging in dat vlak beweegt zich rond het aangrijpingspunt van de voorstag aan de mast. Bij het meten kwam het uit op een lengte van 950 centimeter ‘hart op hart’ van de ogen in de terminals. Al met al is er een mooi product geleverd, en hebben we veel geleerd van de tuiger die zijn vaardigheden en inzichten met ons heeft gedeeld, tijdens het installeren van het nieuwe rolreefsysteem.
Zie hier CS Rigging
Handleiding zie hier