Selden Furlex 104 S • Rolreefsysteem

Rolreefsysteem

Onze voorzeilen werden aanvankelijk gevoerd op een degelijk Profurl rolreefsysteem met oliebad lagers. Waar we vanaf het begin met veel plezier mee gezeild hebben. Maar de laatste tijd kwamen er wat ongemakkelijkheden. Weliswaar wisten we daar meestal wel mee om te gaan, maar meerdere mankementen die zich soms gelijktijdig voor gingen doen lieten ons steeds vaker we denken aan revisie of vervanging. We hebben gekozen voor het laatste, en zijn uitgekomen bij een  Selden Furlex 104 S met toepassing van een 6 millimeter voorstag.

CS Rigging
CS Rigging busje
Profurl rolreefinstallatie
Het Profurl rolreefsysteem tijdens het vervangen voor een Selden Furlex

Profurl, Plastimo, Furlex

Vooraf hebben we diverse rolreefsystemen van verschillende merken afgewogen. Onder andere de Profurl, mede vanwege de degelijkheid en bewezen betrouwbaarheid op de lange termijn. Ook het Franse maar minder kostbare merk Plastimo passeerde de revue. Waarvan we op een vorige boot aantal maal een onderdeel moesten vervangen. Uiteindelijk zijn we voor het Zweedse merk Selden gegaan. De benodigde randvoorwaarden en de korte levertijd gaven de doorslag. Waarbij het mooi is dat een Scandinavisch onderdeel wordt toegevoegd aan ons bootje van Deense komaf. Overigens is het merendeel van ons beslag al van Selden. Waarmee alles bij elkaar een mooi geheel gaat vormen.

Profurl rolreefsysteem
Het vervangen Profurl rolreefsysteem

De Furlex biedt de perfecte combinatie tussen aluminium, composiet en roestvrijstaal. Dit maakt de Furlex 104s niet alleen mooi, hij is ook duurzaam en brengt veel gemak met zich mee voor de zeiler.

Selden Furlex 104 S
Topwartel en invoer van het voorzeil van de Selden Furlex 104 S

5 of 6 millimeter voorstag

Daarbij kwam ook de afweging voor de diameter van de voorstag. De gekozen fokroller is geschikt voor diameters van 4, 5 of 6 millimeter. Een dikkere voorstag is sterker maar vraagt meer trekkracht om op spanning gezet te worden. Een voorstag met een diameter van 6 millimeter heeft ook een hoger eigen gewicht. Nu zijn de wanten en de overige overige verstaging uitgevoerd met een diameter van 5 millimeter. Waarbij een eerdere tuiger destijds een 6 millimeter voorstag heeft aangemeten. Vertrouwend op een weloverwogen keuze destijds gemaakt gaan wij ook nu voor deze diameter.

Topwartel Selden Furlex 104 S
Topwartel van de Selden Furlex 104 S met dyneema hijslus

Meten is weten

Een belangrijk gegeven is de lengte van de nieuwe voorstag inclusief de terminals. De wanten worden op spanning gezet met wantspanners, de achterstag is uitgevoerd als verstelbaar met het ook op trimmen, het afstellen op de gegeven omstandigheden. Maar de voorstag is in beginsel niet verstelbaar en daarmee een vast gegeven, bepalend voor de stand van de mast in het langsscheepse vlak. Verstelling is mogelijk door de drie gaten in het boegbeslag, maar in principe wordt het voorste gat gebruikt, daarmee staat de mast het meest rechtop met de minste achterwaartse helling. De mastbuiging in dat vlak beweegt zich rond het aangrijpingspunt van de voorstag aan de mast. Bij het meten kwam het uit op een lengte van 950 centimeter ‘hart op hart’ van de ogen in de terminals. Al met al is er een mooi product geleverd, en hebben we veel geleerd van de tuiger die zijn vaardigheden en inzichten met ons heeft gedeeld, tijdens het installeren van het nieuwe rolreefsysteem.

Selden Furlex 104 S
Selden Furlex 104 S met 6 millimeter voorstag gemonteerd op een Hurley 800

Zie hier CS Rigging

Handleiding zie hier

Geef een reactie