Hurley 800 Classic
De Hurley 800 is een polyester S-spant met een vrij lange kiel en het roer aan een scheg, geschikt voor kust- en ruim binnenwater. De Hurley 800 is van oorsprong een Scandinavisch ontwerp, ontstaan aan de tekentafel van de Deen Arne Borghegn (1943-2020). In de Scandinavische staat de Hurley 800 bekend als Junker 26. De naam Hurley is Engels voor ‘zeegetijde’. Aan het destijds in Portsmouth gevestigde Hurley Marine, de botenbouwer van degelijke S-spanten en kimkielers is de merknaam dan ook ontleend.
Engelse Hurley’s
De naam Hurley is ook bekend van de Engelse botenbouwer Hurley Marine dat gevestigd was in Portsmouth. Waar degelijke polyester kimkielers en S-spanten in allerlei allerlei afmetingen werden gebouwd. De Hurley 22 ofwel Hurley 700 zijn daarvan bekende voorbeelden. Maar na het opheffen van de Britse botenbouwer zijn de rechten op de merknaam ‘ Hurley’ in Nederlandse handen gekomen.
Maar er is wel enige vergelijking. Het onderwaterschip, de tuigage, de kajuitindeling en de verhoudingen van de Junker 26 / Hurley 800 zijn echter meer vergelijkbaar met die van de Hallberg-Rassy 29, zij het dat dit Zweedse ontwerp ruim een halve meter langer is. Het ballastaandeel van de Hurley 800 bestaat uit 50 procent leidend tot een groot oprichtend vermogen. In het voorschip bevindt zich een ankerbak onder een ankerluik, de kuip is zelflozend, voor de kajuitingang een brugdek.
Over Arne Borghegn (1943-2020)
De schepen van Arne Borghegn zijn altijd goed ontvangen: bijboten zoals de Z21, kleine betaalbare zeilboten zoals de Junker 26, strakke raceboten zoals de International 10.06, toerboten zoals de Naver 29, verschillende soorten zeilboten voor de Nordship scheepswerf in Lunderskov.
Importeur
Casco gebouwd Holstebro Plastværk A/S, Denemarken
Geïmporteerd Holland Yachting BV Harderwijk
Geleverd door Hurley BV
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk
Inbedrijfstelling Vetus dieselmotor
De Korte Scheepstechniek
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk
18 juli 1990
Indeling
Vetus M2.05 dieselmotor
Technische gegevens Hurley 800
Ontwerp: Arne Borghegn (1943-2020)
Bouwer: Holstebro Plastværk of STB Denmark
Importeur Nederland: Holland Yachting BV Harderwijk
Bouwjaar / aflevering: 1990
Lengte over alles: 8,30 m
Lengte op de waterlijn: 6,70 m
Breedte over alles: 2,75 m
Breedte op de waterlijn: 2,28 m
Diepgang: 1,40 meter
Waterverplaatsing: 3,2 m³
Ballastgewicht: 1600 kg
Ballastaandeel: 50 %
Hoogte boven waterlijn: 11,50 meter
Zeilvoering: Doorgelat grootzeil, twee reven, rolgenua
Mast en giek: Neutmast
Grootzeil: 15,5 m² Miedema Sails
Genua: 17 m² Miedema Sails
Fok: 13,7 m² Niek Goes
Fokroller: Selden Furlex 104 S
Voortstuwing: Vetus M2.05 dieselmotor
Motorvermogen: 10,5 Pk / 7,7 Kw
Motordynamo: 40 Ampère
Brandstoftank: 25 Ltr
Drinkwatertank: 100 Ltr
Startaccu: 72 Ah
Serviceaccu’s: 72 Ah, twee stuks
Acculader: Mastervolt Easycharge 10 Ampère
Zonnepaneel: Phaesun Semi Flex 60 Wp
Controller: Epever® VS2025AU
Bilgepomp: Vetus BLP12500 40 Ltr/min
Kooktoestel: Spiritus Origo 3000
Stuurkompas: Silva 102 H/B
Fluxgate kompas: NASA Clipper
Satellietnavigator: Philips MK9
Log: IncasTec
GPS-Log: Easylog NASA Clipper
Echosounder: NASA Clipper
Windmeter: NASA Clipper V2
Marifoon: Yaesu FTM2002 VHF
Stuurautomaat: SIMRAD TP32
Eigenschappen Hurley 800 / Junker 26
SW-waarde: 112
De SW is de afkorting van Snelheid Watersport. De SW-waarde van de Hurley 800 bedraagt 112. Dit getal is een factor waarmee resultaten worden vergeleken bij zeilwedstrijden van verschillende zeilschepen.
Theoretische Rompsnelheid: 6,34 Knoop
De theoretische rompsnelheid volgt uit de formule √L waterlijn in meters * factor 4,54. Voor de Hurley 800 geldt in formule √6,7 x 4,54 = 11,75 km/uur omgerekend 6,34 Knopen. Uitgerust met een 7,7 Kw motor dieselmotor wordt deze waarde behaald.
Theoretische rompsnelheid
√6,7 x 4,54 = 11,75 km/uur
11,75 / 1,852 = 6,34 Kn
CSF-waarde: 1,89
De Capsize Screening Factor bedraagt 1,89 Deze formule is tot stand gekomen naar aanleiding van de Fastnetrace van 1979 waarbij tientallen schepen kapseisden. Schepen met een waarde hoger dan 2 zijn uitgesloten van deelname aan de Fastnetrace.
Inzinking-coëfficiënt: 1 cm / 119 kG
De inzinking-coëfficiënt bedraagt 1 cm per 119,3 kG ofwel 1 inch per 668 lbs. Een inch bedraagt 2,52 centimeter. Een lbs bedraagt 0,54 kG.
Inzinking-coëfficiënt
1 inch = 2,52 cm
1 lbs = 0,54 kG668 lbs * 0,54 = 300,6 kG
300,6 kG / 2,52 cm = 119,28 kG / cm
Onze andere favorieten
Zie Hallberg-Rassy 29, Contessa 32 en Midget 15