Bavaria 31 Onderwaterschip
Een boot hoort in het water. Dat kunnen we stellen. Maar het onderwaterschip, het gedeelte van de romp dat zich onder de waterlijn bevindt heeft ook regelmatig onderhoud nodig. Het ontdoen van aangroei, eventueel losse verf weghalen en het bijwerken van kale plekken, en het voorzien van een nieuwe laag onderwaterverf. Met de boot op de wal is ook het gedeelte van de romp boven de waterlijn goed bereikbaar voor onderhoud. De eigenaar van deze Bavaria 31 pakte het grondig aan: poetsen en polijsten.
Bavaria 31
In het water of op het droge
Er zijn bootbezitters die hun boot alleen tijdens het vaarseizoen in het water laten liggen. In het voorjaar wordt de boot dan klaargemaakt, in het najaar winterklaar en gestald op het droge. Anderen laten de boot het gehele jaar in het water leggen, om deze eens in het jaar of om de twee a drie jaar een korte periode droog te zetten voor onderhoud van het onderwaterschip. Sommigen varen het gehele jaar door, zolang de weersomstandigheden het toelaten, zeilen ook winterwedstrijden. Anderen maken de boot winterklaar en overwinteren in het water.
Week op de wal
De eigenaar van deze Bavaria 31 kiest voor het laatste: overwinteren in het water en in het voorjaar onderhoud boven en onder de waterlijn van de romp. Koos voor een korte periode op de wal bij Jachtwerf Van den Berg bij Zuidland met de nodige faciliteiten. Met gelegenheid om tot het schoonspuiten, polijsten, poetsen en in de was zetten van de romp. Waarne het onderwaterschip in de aangroeiwerende verf. Daarbij is het onderwaterschip gecontroleerd evenals de romp-kielverbinding, het roerlager, de Saildrive, is er onderhoud gepleegd aan de anode, en zijn er slangen vervangen. Om na een week werken weer te water te gaan voor het komende zeilseizoen.