Zeesleper Elbe
De eerste zeventien jaar van haar bestaan heeft de Elbe dienst gedaan als zeesleepboot onder de vlag van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst te Rotterdam. Nadat het machinevermogen in 1963 omhoog was gebracht behoorde de Elbe tot de sterkste sleepboten van de wereld. Na zeventien jaar als zeesleper gediend te hebben als zeeslepers is zij omgebouwd tot de loodsboot onder Amerikaanse vlag. Daarna gevolgd door een periode als actieschip van de internationale milieuorganisatie Greenpeace. Nu is de Elbe een zeevarend museumschip met als ligplaats Maassluis.

Technische gegevens ms Elbe
Bouwwerf: Werf J. & K. Smit’s Scheepswerven NV, Kinderdijk
Voor rekening van: L. Smit & Co.’s Internationale Sleepdienst Rotterdam
Bouwnummer: 867
Kiellegging: april 1958
Tewaterlating: 14 oktober 1958
In de vaart gekomen: 24 februari 1959
Uit dienst als sleepboot: september 1976
Lengte over alles: 58,05 meter
Breedte over alles: 11,22 meter
Diepgang: 4,45 meter
Tonnage: 657 BRT
Voortstuwing: 2x Smit M.A.N. type RB666
Oorspronkelijk machinevermogen: 2 x 2000 pk
1963 machinevermogen vergroot naar 2x 2780 pk
Huidig machinevermogen:2 x 1720 rpk bij 275 omw/min
Enkele vierblads schroef voor dubbele roeren
Schroefdiameter: 3,60 meter
Scheepsnamen
1959-1976: Elbe (zeesleepboot) L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst
1976-1985: Maryland (Loodsboot) Association of Maryland Pilots Baltimore, USA
1985-1985: Gondwana (Actieschip) Greenpeace International Inc.
1985-2002: Greenpeace (Actieschip) Greenpeace International Inc.
2002-heden: Elbe (Museumschip) Stichting Maritieme Collectie Rijnmond
Radioroepnaam: PDWN
Bron: Zeesleper Elbe