Schroefas-anode

Vaarklaar maken

Een boot heeft onderhoud nodig. Onderhoudsvrije boten bestaan niet. Stalen schepen dienen ontdaan te worden van roest, om na het primeren, gronden en schuren afgelakt te worden. Blank gelakte houten jachten worden geschuurd, gelakt, geschuurd, gelakt, geschuurd, gelakt. Polyester boten worden gesopt, in de was gezet en opgewreven. Het liefst tot het polyester weer glimt als een spiegel. Waar alg, viezigheid en zout minder aan hechten. En het ziet er mooi uit.

Polyester romp in de was

Elektrolyse

Wanneer verschillende metalen ondergedompeld worden in een vloeistof ontstaan er elektrische spanningsverschillen en ontstaan er elektrische stromen tussen de ene soort metaal en de andere: elektrolyse genoemd. Waarbij het minst edele metaal gaat interen als gevolg van de elektrische stroom.

Wanneer een schip of boot drijft in het (zee)water doet dit zich ook voor. Elektrolyse gaat zich voordoen tussen een ijzeren scheepsromp, een stalen schroefas en roerkoning, de bronzen scheepsschroef en buitenboordafsluiters. Door ‘anodes’ te plaatsen van een minder edel metaal offeren deze zich op om de de andere metalen onderdelen te sparen.

Schroefas-anode

Hieronder de zinkanode welke gemonteerd is geweest rond de stalen schroefas in de nabijheid van een stalen schroefas-steun, een messing schroefaslager en een bronzen schroef. boot ligt veelal in zoet water maar heeft ook wat weken en reizen op zout gelegen. Zie het resultaat van de inwerking. Nog even en de anode was losgeraakt van de schroefas. Is dit erg, deze aantasting? Nee, dit is juist goed! De zink-anode heeft zichzelf opgeofferd om andere metalen onderdelen te behouden. Varende op zout water wordt een zinkanode geadviseerd, op brak water magnesium, op zoetwater aluminium.

Aangetaste schroefas-anode
Nieuwe schroefas-anode, zo gemonteerd dat mocht de schroefas losraken van de motor, dan is deze geborgd zodat de schroefas in positie blijft en de boot niet volloopt.

Geef een antwoord