Yeasu FTM-2002 VHF

De Yeasu FTM2002 is een in de jaren ‘90 op de markt gebrachte VHF. Vanzelfsprekend is deze VHF up to date voorzien van het verplichte ATIS dat staat voor Automatic Transmitter Identification System. Wanneer er gezonden wordt met de VHF wordt er een ATIS signaal meegezonden. Waaruit gegevens zoals scheepsnaam, gegevens van het vaartuig, naam en adres van de eigenaar kunnen worden opgemaakt. Onze VHF is geprogrammeerd als marifoon voor de binnenwateren met de zogenoemde Bazel-kanalen, en zend uitsluitend het ‘nood- en veiligheidkanaal’ kanaal 16 uit op VHF-kanalen op laag vermogen.

Gebruik VHF kanalen klik hier

VHF kanalen aanpassen naar VDES klik hier

Deze Yeasu FTM2002 marifoon gaat letterlijk en figuurlijk al heel wat jaren mee, een VHF met een leuk detail: wijlen zeezeiler Henk de Velde gebruikte een zelfde VHF aan boord van zijn catamaran C1000 bij zijn non-stop wereldomzeiling.

Yeasu FTM-2002 VHF
Yeasu FTM-2002 VHF

Marifonie in het algemeen

De marifoon is een zender en ontvanger voor maritieme communicatie van schepen onderling en schepen met walstations zoals bruggen, sluizen en verkeersposten. De marifoon ook wel VHF dat staat voor Very High Frequenty kan ook worden gebruikt voor het ontvangen van weer- en scheepsberichten, en het verzenden van noodoproepen. Voor het gebruik van een VHF is een bedieningscertificaat verplicht. Eveneens dient de apparatuur aangemeld te zijn bij het Agentschap Telecom, behorende tot de Rijksdienst Digitale Infrastructuur.

Weerbericht kustgebieden Marifoonbericht KNMI

Weerbericht Noordzee Scheepsweerbericht KNMI 

Wijzigingen VHF kanalen Varen doe je samen

Scheepvaart- en weersberichten  VHF 23 en 84

Tijdstippen van uitzenden 08:05 13:05 19:05 23:05

Gebieden Nederlandse kust verdeeld in Vlissingen,Zierikzee, Hoek van Holland, IJmuiden, Texel, Rottum, Delfzijl, en de ruime binnenwateren IJselmeer en Marken.

Zend- en ontvangstbereik VHF

Het zendsignaal van een VHF marifoon verplaatst zich vanaf de antenne lineair wat zeggen wil in een horizontaal vlak. Het signaal buigt slechts beperkt mee met de kromming van het aardoppervlak. Dit breng met zich mee dat het zendbereik zich beperkt tot de horizon, de radiogolven gaan weliswaar over de horizon heen, maar ontvangers en zenders achter de horizon worden niet bereikt, ook afhankelijk of er met hoog- of laag zendvermogen wordt gewerkt. Dit betekent dat hoe hoger de VHF-antennes zijn geplaatst, hoe verder het zend- en ontvangstbereik. Op open zee wordt uitgegaan van een bereik van 30 Zeemijl. Atmosferische omstandigheden kunnen het bereik daarbij vergroten of verlagen.