Veerdienst Enkhuizen-Urk

Alweer een paar jaar geleden als passagier meegezeild met driemast topzeilschoener Willem Barentsz, van oorsprong een in Groningen gebouwde vrachtvaarder voor de vaart op de Oostzee, maar na haar verbouwing ingezet als zeilend partyschip voor feesten en partijen, en voor de zeilende veerdienst Enkhuizen-Urk, zoals motorschip Prins Claus dat deed sinds jaar en dag. Inmiddels heeft wederom een andere reder deze zomerse veerdienst overgenomen en heeft de Willem Barentsz te koop gelegen bij een scheepsmakelaar in Enkhuizen, maar het was een leuke ervaring om met dit schip met de uitstraling van een TallShip mee te varen als ‘helpende passagier’. Dat helpen bestond uit het hijsen en strijken van de zeilen, de navigatie was aan de schipper en de roerganger, de machinekamer was in rust. Maar het was een mooie dag, om het IJsselmeer zo te ervaren. Niet het hobbelen over en glijden van de golven, elke windvlaag in de zeilen voelende, maar met een voortvarende gang de oversteek maken van Enkhuizen naar Urk. En onderweg een paar mooie foto’s gemaakt van de Willem Barentsz onder zeil.

ms Prins Prins Claus, voorheen een veerdienst onderhoudend over de Waddenzee naar Norderny, en later als veerboot tussen Urk en Enkhuizen. Gebouwd in 1935 op de Meyer Werft te Papenburg, Duitsland, in de vaart gekomen als Frisia X en later als ms Bonne

Technische gegevens ms Prins Claus

Gebouwd als ms Frisia X
Omgedoopt tot ms Bonne
Omgedoopt tot Prins Claus
Omgedoopt tot Boot 3

Bouwjaar: 1935
Bouwnummer: S403
Scheepswerf: Meyer Werft, Papenburg, Duitsland
Opdrachtgever: Norden Frisia Reederei AG in Norderney
Eigenaar 1969: Eerste Urker Passagiers & Vrachtdienst Rederij NV in Urk
Waterverplaatsing: 53 m3
Lengte over alles:41.47 meter
Lengte na verlenging: 44,95 meter
Breedte over alles: 8.07 meter
Diepgang: 1.35 meter
Voortstuwing: 350 pk Deutz
Hermotorisering: 2 maal 250 pk Scania
Aantal passagiers: 250

Urk

Uitzicht vanaf de vuurtoren van Urk, noordwaarts gezien. De rijen windmolens zijn er nog niet.
Uitzicht vanaf de vuurtoren van Urk
Uitzicht van de vuurtoren van Urk, met cumulusbewolking, oostwaarts gezien.

Topzeilschoener Willem Barentsz

Driemast topzeilschoener Willem Barentsz gemeerd in de Spoorhaven te Enkhuizen. Klik op de foto om naar Urk te gaan.
Driemast topzeilschoener Willem Barentsz gemeerd in de Spoorhaven te Enkhuizen
Driemast topzeilschoener Willem Barentsz onder zeil.
Een blik naar boven aan boord van de Willem Barentsz.
Het stuurhuis van Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz vanaf het achterdek gezien.
Stuurwiel en stuurkompas van de Willem Barentsz.
Werfplaat Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz.
Waterdichte deur aan boord van Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz.
Zithoek aan boord van Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz.
Overzicht over het dek van Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz.
Vallen belegd aan boord van van Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz.
Reddingsboei aan boord van de driemast topzeilschoener Willem Barentsz. Dit zeilschip onderhoud in de zomermaanden een zeilende veerdienst tussen Enkhuizen en Urk, als passagier wordt men in de gelegenheid gesteld om actief mee te helpen bij het zetten en strijken van de zeilen.
Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz op weg naar Urk.
Cumulus bewolking boven de Nooroostpolder.
Vuurtoren van Urk

Coördinaten vuurtoren Urk: 52°40′N 5°36′ O
Hoogte boven zeeniveau: 27 meter
Lichtkarakter: Flash wit  5 seconde
Nominale dracht 18 Zeemijl
Lichtsterkte 40.000 Candela
Draaiend fresnel optiek
Bouwjaar: 1844

Technische gegevens Willem Barentsz

Gebouwd door: Scheepswerven Gebroeders Van Diepen Waterhuizen, Groningen
Oorspronkelijk scheepstype: vrachtvaarder voor de Oostzee
Huidig scheepstype: driemast topzeilschoener
Bouwnummer: 789
Bouwjaar: 1931
Lengte over alles: 49,70 meter
Lengte tussen de stevens: 40,75 meter
Breedte: 6,09 meter
Diepgang: 1,80 meter
Waterverplaatsing: 193,873 m3
Zeiloppervlak: 550 m2
Aantal zeilen: 12
Doorvaarthoogte: 29 meter
Maximum snelheid: 16 Knopen
Kruissnelheid: 12 Knopen
Voortstuwing: Mitsubishi V8 300 Pk
Drieblads bronzen scheepsschroef
Dwarsstuwing: DAF 475
Aggregaat 1: Mitsubishi 20 KVA
Aggregaat 2: Lister/Petter 32 KVA
Drinkwatertanks: 4000 Ltr
Vuilwatertanks: 1500 Ltr
Brandstoftanks: 4000 Ltr
Soort ballast: beton
Aantal waterdichte Schotten: 4
Aantal passagiers: 100 personen
Laatst bekende thuishaven: Enkhuizen