Windvaan zelfstuurinrichting (9) Windvaan

Windvaan

Windvaan en de beweging rond de horizontale as

Al met al een project met veel aspecten, er is het elektrotechnische gedeelte nodig om de elektromotor aan te sturen, daarnaast het mechanische geheel dat soepel en geleidelijk moet verlopen, ook zijn er de constructieve aspecten van stevig zijn om krachten op te vangen maar tegelijk niet te zwaar van gewicht, en natuurlijk wil het oog ook wat, gewoonweg dat het er esthetisch mooi uitziet. Daarnaast  is er de aërodynamica, maar vooralsnog gaan we uit op het gevoel, als het er goed uitziet, dan is dat het meestal ook. En daarmee is het een afwisselend project om mee bezig te zijn, stap voor stap krijgt de elektrische windvaan stuurautomaat gestalte.

Onderstaand de windvaan stuurinrichting in proefopstelling met windvaan, mechanische overbrenging van de bewegingen naar de wisselschakelaar, en de elektrisch aangesloten actuator welke aangesloten gaat worden op de helmstok. De steun waarin zich het terugkoppelingsmechanisme bevindt ontbreekt hier op de foto, dat komt later. Zo ook het aanleggen en bundelen van de elektrische bedrading, kritisch kijkend zullen we de soldeerverbindingen nog verbeteren, maar voor het proefdraaien is het zo even goed. En de balans van de windvaan, dat is ook nog een ding. In ruste zonder winddruk zal de windvaan neutraal en rechtop horen te staan, geholpen door een ballastgewicht. Zoals te zien op de foto’s nog niet aanwezig.

De windvaan en de actuator in proefopstelling bij het testen van de elektrische schakeling
De wisselschakelaar aangebracht onder de windvaan tussen de wangen van de lagersteunen

Geef een reactie