Windvaan stuurinrichting (10) kleinere windvaan

Kleinere windvaan

Windvaan stuurautomaat voorzien van een beter mechaniek en kleinere vaan

Een kleine stap met grote verbetering, door even een paar uurtjes de figuurzaag erbij te nemen. Het windvaanblad kon beduidend kleiner, dat leerde het eerste exemplaar. De wisselschakelaar laat zich bedienen met maar weinig kracht, daarin was de vaan overbemeten. Ook leverde de windvaan overbodige massakrachten op, wanneer deze vanuit beweging tot stilstand kwam. En er was een klein hiaat in de houder van de windvaan, waarin sleuven zijn gevijld voor de pen aan de wisselschakelaar. Het streven was om de dwarspen over hardhout te laten glijden. Maar er restte nog een dun laagje hardhout in de sleuven, deze konden nauwer. Daarom een nieuwe houder gezaagd en gelijmd, met instandhouding van de volledige dikte hardhout. Met verstevigingen in de zijden. Maar waar was nu toch dat stukje RVS staf gebleven? Als noodoplossing in het eerste exemplaar nog een messing buisje gebruikt. Maar nu dus het teruggevonden RVS stukje rondstaf. En een nieuw windvaanblad, een derde kleiner van oppervlak. Met groot verschil in massakrachten. Blazend met de mond laat de vaan zich bewegen. Dat gaat goed.

De kleinere vaan op de windvaan stuurautomaat
Balansgewichten aan beide zijden houden de windvaan in de neutrale stand

Daarna aan beide zijden onderaan balansgewichten aangebracht welke de vaan in de neutraalstand gaan houden. De momentkrachten van Massa X Arm van zowel de windvaan als de balansgewichten zijn nagenoeg gelijk waarmee de windvaan in dit stadium bijna in evenwicht is. Een kleine zucht is voldoende de schuifschakelaar te laten werken.

Geef een reactie