Windvaan stuurautomaat (5) omschakelen

Omschakeling 

Al eerder schreven wij dat het windvaan stuurautomaat project een leerproces is. Evenals dat het project vergelijkbaar is met het uitvinden van het wiel. Zo ligt er inmiddels een werkende draaischakelaar voor ons, behalve dan de behuizing en wat schroefjes en moertjes volledig samengesteld uit zelfgemaakte onderdelen. Maar om de stuurautomaat op een zeilboot in uiteenlopende omstandigheden een enigszins betrouwbare koers te laten sturen zijn er nog wel wat uitdagingen.

Om te beginnen maakt de schakelaar pas contact na een verdraaiing uit de middenstand van 40 a 45 booggraden. Daarmee is te verwachten dat er een behoorlijk slingerende koers gaat ontstaan, de windvaan moet een vergelijkbare uitslag gaan maken om de stuurmotor linksom of rechtsom aan het werk te zetten. Nu kan daar wel verbetering in aangebracht worden, bijvoorbeeld door de overbrengverhoudingen van de windvaan naar de schakelaar, maar dat kan al in beginsel veel beter.

Het tweede punt is de waterdichtheid van de schakelaar. We hadden onze gedachten er al over laten gaan, maar of een draaiende as, of een bewegende hefboom zal door een gat of gleuf de behuizing binnen moeten gaan. Zelfs het idee van dunne touwtjes door openingen in de behuizing laten water binnenlopen. Het streven is toch een stuurautomaat bruikbaar in weer en wind.

De derde conclusie die we hebben moeten trekken is dat het metaal geen massief messing bleek maar slechts ‘vermessingd’, met andere woorden, onder het mooie laagje een ander metaal. De inschatting is dat op termijn een verminderd elektrisch contact op zal treden door oxidatie of roest.

En dan is er de uitwerking van de mechanische verbinding met de windvaan. In proefopstelling is er van alles mogelijk, onderaan de windvaansteun, halverwege de steun of zelfs tussen de wangen van het plateau, zowel in horizontale als verticale positie. Maar allemaal met voor en nadelen ten aanzien van gewicht, nattigheid en werkbaarheid.

Een ander ‘meetkundig’ gegeven is dat een cirkelvormige beweging omgezet wordt in een tweede cirkelvormige beweging, waarbij het kleine ‘wiel’ een ongewenste draaiing kan gaan maken wanneer er door een onderste dode punt is gegaan.

Schakelaar voor het omwisselen van de plus- en de minpool

Kortom, van het samenstellen van deze eerste schakelaar hebben we het nodige geleerd, maar we gaan een verbeterd exemplaar samenstellen: de plus- en minstrips dichter bij elkaar zodat de ‘contacthoek’ kleiner zal worden, zo rond de tien booggraden is het streven. Of toch het concept van schuifcontacten, waarbij de draaiende beweging van de windvaan omgezet wordt in een rechtlijnige beweging. Dat is de afweging. Daarbij gaan we massief messing gebruiken, dat gepolijst kan worden zonder door een toplaag heen te gaan. Ook gaat het formaat als geheel kleiner worden, om de plaatsingsmogelijkheden te vergroten. Het eerste exemplaar wordt bewaard, daar kan een handbediening van worden gemaakt.

Motorschakeling met schuifcontacten, links de PLUS- en MIN contacten boven elkaar, rechts de PLUS- en MIN contacten naast elkaar

Disclaimer De bovenstaande schema’s zijn met zorg samengesteld, maar de veilige, schadevrije en functionele werking is niet gegarandeerd. Gebruik van de schema’s is dan ook geheel voor eigen risico van de gebruiker

Geef een reactie