Scheepskast met laden

Ladenkast

Een dag aan het meten, afteken, zagen, passen, weer meten, lijmen, klemmen, boren, schroeven, proppen en schuren geweest, een aangename dagbesteding in een tijd van aan huis gebonden zijn vanwege de Corona-crisis. De laden komen van oorsprong uit een zeiljacht dat de wereld is rondgezeild, de Tina III,  een Yawl-getuigd zeiljacht van 16 meter en een gewicht van 22 ton, opgeleverd  in 1972 door de Duitse scheepswerf Lübbe Voss naar een ontwerp van Karl Borgwardt. Het bovenblad van de ladenkast is gemaakt uit een restant van de kajuitvloer van ons eigen scheepje, de teakhouten omlijsting van het bovenblad is weer afkomstig van de kuipbanken van de zeilboot waar wij vooralsnog het langst mee hebben gevaren. Tot zover het klussen van vandaag.

Hardhouten laden met teak fronten afkomstig van een Duits 16 meter zeiljacht
Ladenkast in wording
Ladenkast in wording, laden afkomstig van het Duitse kajuitzeiljacht Tina III, het bovenblad een restant van een kajuitvloer, de teakhouten rand was eerst hout van kuipbanken van ons vorige kajuitzeiljacht.
De ladenkast in de eerste laklagen, het bovenblad in de eerste blanke laklaag, de onderbouw in grondverf en een zijdeglans dekkend grijs.

Schuren en lakken

Het timmerwerk is klaar, de scheepskast heeft zijn definitieve vorm gekregen, de Teak met mahoniehouten laden afkomstig van een verbouwd zeiljacht dat oceanen is overgestoken, de lijst om het bovenblad gemaakt uit resthout vanuit de kuip onze vorige boot, het bovenblad zelf een restant van de vloer van onze huidige boot. De kast zelf uit een lokale bouwmarkt. Het is nog even wachten op de zijdeglans lak voor de laden zelf, maar de fronten en het bovenblad staan in de hoogglans jachtlak, het bovenblad voor de afwerking krijgt nog een laag. Het ‘grijs’ is inmiddels klaar, staat hier in de zon te drogen.

Scheepskast afgelakt

Geef een reactie