Randmeer Classic

Randmeer Classic zeilboot

Het IJsselmeer van nu is niet meer het IJsselmeer dat wij leerden kennen als watersporters die na de Kaag en de Westeinder klaar waren voor de volgende stap. Er stond een windturbine bij het vluchthaventje tussen Marken en Uitdam, de turbines bij Muiderzand ontbraken nog. Bij de Block van Kuffeler vier cilindrische olietanks bij het gemaal. Op mooie zeildagen kon het voorkomen dat er een schutting moest worden afgewacht bij de Krabbersgatsluis, maar soms mochten we met ons minder dan zes meter lange scheepje nog mee. Workum was niet meer dan een havenkom, er waren nog geen jachthavens aan It Soal. Met Makkum was het evenzo, evenals Stavoren, geen Stavoren Marina en geen pagode-achtige appartementen bij de Vissershaven.

De vuurtoren van Workum bij de aanloop van It Soal.

Maar verder terug in de tijd ontbraken ook de Flevopolders. Als kind herinner ik mij de drassige polders, wij hadden familie op Urk en destijds reden mijn ouders met een Citroën 2CV over de dijk en door de polders ‘over de zeebodem’ naar het voormalige eiland. Geen Almere en geen Lelystad, wel de plaatsen Ens en Swifterbant. Zuiderzeesteden als Spakenburg, Elburg en Harderwijk waren komen te liggen aan ‘Randmeren’, restanten van de Zuiderzee.

Even voor mijn geboortejaar tekende jachtontwerper E.G. van de Stadt, een open zeilboot geschikt voor ruim, golvend en ondiep water, zoals het Veluwemeer, het Eemmeer, het Wolderwijd en het Nijkerkernauw. Met mooi weer ook het Ketelmeer met die knobbelige golfslag door de uitstroom van het rivierwater van de Gelderse IJssel. Het ontwerp kreeg de naam ‘Randmeer’ mee, volgens het eerste concept de ‘Classic’. Latere versies van de Randmeer volgden met moderne aanpassingen om het ontwerp tot op de dag van vandaag met de tijd mee te laten gaan.

Uitzicht vanaf de vuurtoren van Urk, noordwaarts gezien. De rijen windmolens zijn er nog niet.

Wat het IJsselmeer betreft, ook daar gaan de veranderingen door. De Markerwadden, de Maxima Containerterminal bij Lelystad, de buitendijkse bedrijventerreinen bij Urk en de windturbineparken bij de Noordoostpolder en de Afsluitdijk. Inmiddels is ons scheepje gegroeid maar het zeilwater verkleind. Nog even en we kunnen er met een Randmeer prima terecht.

Randmeer Classic met grootzeil en genua gehesen. Ook een Spinaker en een gewone fok behoren tot de zeilgarderobe.
De Randmeer Classic kenmerkt zich door een houten interieur.

Randmeer Classic
Ontwerp E.G. van de Stadt
Datum van het ontwerp 1964
Rondspant met ballastkiel en midzwaard
Materiaal romp volglas polyester
Materiaal dek volglas polyester
Materiaal rondhouten aluminium

Lengte over alles 6,50 meter
Breedte over alles 2,10 meter
Diepgang variabel van 0,55 – 1,15 m
Gewicht / waterverplaatsing 500 kg / 0,5 m3
Wedstrijdbemanning 2 à 3 personen
Grootzeil 11,4 m²
Genua 7,7 m²
Fok 5,6 m²
Zeiloppervlakte 17,0 – 38,6 m² (met spinnaker)
SW-cijfer 108

De Randmeer heeft een rondspant romp en een lichte S-spant.
Klik op afbeelding en ga naar Hurley 800

Geef een reactie