Randmeer Classic

Randmeer, E.G. van de Stadt

Even voor mijn geboortejaar tekende jachtontwerper E.G. van de Stadt, een open zeilboot geschikt voor ruim, golvend en ondiep water, zoals het Veluwemeer, het Eemmeer, het Wolderwijd en het Nijkerkernauw. Met mooi weer ook het Ketelmeer met die knobbelige golfslag door de uitstroom van het rivierwater van de Gelderse IJssel. Het ontwerp kreeg de naam ‘Randmeer’ mee, volgens het eerste concept de ‘Classic’. Latere versies van de Randmeer volgden met moderne aanpassingen om het ontwerp tot op de dag van vandaag met de tijd mee te laten gaan.

Het IJsselmeer is ‘ons’ zeilwater. Maar het IJsselmeer van nu is niet meer het IJsselmeer van toen, het ruime water dat wij leerden kennen als watersporters die na de Kaag en de Westeinder klaar waren voor de volgende stap. Destijds stond er een windturbine bij het vluchthaventje tussen Marken en Uitdam, de turbines bij Medemblik en Muiderzand ontbraken nog. Evenals het vogeleiland de Kreupel en de Marker Wadden. Bij de Block van Kuffeler stonden vier cilindrische olietanks bij het dieselgemaal. Op mooie zeildagen kon het voorkomen dat er een schutting moest worden afgewacht bij de Krabbersgatsluis, maar soms mochten we met ons minder dan zes meter lange scheepje nog mee. Workum was niet meer dan een havenkom onder de rook van de grasdrogerij, er waren nog geen jachthavens aan It Soal. Met Makkum was het evenzo, evenals Stavoren, geen Stavoren Marina en geen pagode-achtige appartementen bij de Vissershaven.

De vuurtoren van Workum bij de aanloop van It Soal.

Maar verder terug in de tijd ontbraken ook de Flevopolders. Als kind herinner ik mij de drassige polders, wij hadden familie op Urk en destijds reden mijn ouders met een Citroën 2CV over de dijk en door de polders ‘over de zeebodem’ naar het voormalige eiland. Geen Almere en geen Lelystad, wel de plaatsen Ens en Swifterbant. Zuiderzeesteden als Spakenburg, Elburg en Harderwijk waren komen te liggen aan ‘Randmeren’, restanten van de Zuiderzee.

Uitzicht vanaf de vuurtoren van Urk, noordwaarts gezien. De rijen windmolens zijn er nog niet.

De veranderingen op en aan het IJsselmeer gaan voortdurend door. De Markerwaard is er dan wel niet gekomen, maar wel zijn er in toenemende mate de Markerwadden, de Maxima Containerterminal bij Lelystad, de buitendijkse bedrijventerreinen bij Urk en de windturbineparken bij de Noordoostpolder en de Afsluitdijk. Inmiddels is ons scheepje waarmee we hoofdzakelijk het IJsselmeer bezeilen gegroeid, maar het zeilwater is juist verkleind. Nog even en we kunnen er met de Randmeer meer dan ruimschoots terecht.

Randmeer Classic met grootzeil en genua gehesen. Ook een Spinaker en een gewone fok behoren tot de zeilgarderobe.

Randmeer, E.G. van de Stadt

De Randmeer is een mooi gelijnde open zeilboot ontworpen in de tijd dat polyester als bouwmateriaal volop in opkomst kwam. Polyester maakte de watersport bereikbaar en betaalbaar voor een breed publiek, zeiljachten als de Regenboog, de 30 Kwadraat, de Pampus en de Vrijheid om maar een paar rondspant ontwerpen in hout zijn ronduit kostbaar, zowel in nieuwbouw, aanschaf en onderhoud. De schoonheid van blankgelakt hout is volgens velen niet te evenaren, maar desondanks zette ontwerper E.G. van de Stadt een prachtig gelijnd scheepje op papier. Een slanke S-spant met lichte zeeg en een ophaalbaar midzwaard in een ballastkiel. Onzinkbaar door de ingebouwde luchtkasten en in beginsel voorzien van een aangehangen roer met ophaalbaar roerblad. Waarvan de basis van de romp overigens ook gebruikt is voor een populair polyester kajuitzeiljacht van bescheiden afmetingen, de Dehler Varianta. De Randmeer is voorzien van een 3/4 tuigage en wordt gezeild met grootzeil, genua en spinnaker. De Randmeer wordt in wedstrijden gezeild met drie personen, en is ruim genoeg om in te slapen onder een dekzeil met twee a drie personen. Sommige Randmeers zijn voorzien van een vaste polyester buiskap, een stoffen kap is ook mogelijk.

Randmeer Classic

De Randmeer is heden ten dage een geliefd wedstrijd- en toerjacht dat het ook als huurboot goed doet. De Randmeer Classic ligt qua uitvoering het dichtst bij het oorspronkelijke ontwerp: een dubbele bodem en een luchtkast in het voorschip om de Randmeer onzinkbaar te maken, in combinatie met een waterdicht afsluitbare bergruimte achterin. De Classic is daarbij ingericht met houten legplanken en bergkasten onder de gangboorden.

Randmeer Advance

De Randmeer Advance is de doorontwikkeling van de Randmeer, de kuipvloer is boven de waterlijn komen te liggen waardoor de kuip zelflozend is geworden, en het drijfvermogen van de Randmeer is toegenomen. Het gedateerd ogende ronde deksel van de Classic in het achterdek heeft plaats gemaakt voor een rechthoekig luikdeksel. Het houtwerk van het interieur heeft plaats gemaakt voor roestvrij staal.

Randmeer Touring

De Randmeer Touring is een verhaal apart: de Classic en de Advance kunnen gezamenlijk uitkomen in zeilwedstrijden en zijn daarin elkaars gelijke, de Randmeer Touring is volledig gericht op gebruik als toer- en verhuurboot. In plaats van een kielmidzwaardconfiguratie zoals de Classic en de Advance heeft de Toering een vaste ballastkiel. De eerstgenoemde zijn uitgerust met een ophaalbaar aangehangen roer, de Touring wordt een doorgestoken roer toegepast.

Overigens zijn de tuigages van de genoemde schepen gelijk, maar vanzelfsprekend zijn de Randmeers welke ingericht zijn voor het sportieve wedstrijdzeilen uitgerust met fraaie sets zeilen en dito beslag en doordachte trimmogelijkheden.

De Randmeer Classic kenmerkt zich door een houten interieur, ook als deze uitgerust is voor het deelnemen aan zeilwedstrijden.

Trimmogelijkheden

De bovenstaande Randmeer Classic uitgerust voor wedstrijdzeilen is van de volgende ‘trimmogelijkheden’ en uitrusting voorzien, niet alleen bij het wedstrijdzeilen maar ook bij het sportieve zeilen te gebruiken:

* Grootschootoverloop
* Giekneerhouder
* Onderlijkstrekker grootzeil
* Voorlijkstrekker grootzeil
* Genuaval op bierstrekker
* Genuaschoten op genuarails
* Spinakerschoten op barberhaulers
* Verstelbaar midzwaard
* Verstelbaar roerblad
* Genuaschoten op ratelblokken
* Spinnakerschoten op ratelblokken
* Spinnakerboom in hoogte verstelbaar
* Hangbanden
* Trapeze

Torqueedo 1003LS elektrische buitenboordmotor

Randmeer Classic

Ontwerp E.G. van de Stadt
Datum van het ontwerp 1964
Rondspant met ballastkiel en midzwaard
Materiaal romp volglas polyester
Materiaal dek volglas polyester
Materiaal rondhouten aluminium

Lengte over alles 6,50 meter
Breedte over alles 2,10 meter
Diepgang variabel van 0,55 – 1,15 m
Gewicht / waterverplaatsing 500 kg / 0,5 m3
Wedstrijdbemanning 2 à 3 personen
Grootzeil 11,4 m²
Genua 7,7 m²
Fok 5,6 m²
Zeiloppervlakte 17,0 – 38,6 m² (met spinnaker)
SW-cijfer 108

De Randmeer heeft een rondspant romp en een lichte S-spant.

Geef een reactie