Johan Frisokanaal en Prinses Margrietkanaal

Van Heeg naar Lemmer

Vandaag gezeild van Heeg naar Lemmer. Aanvankelijk wilden we achter de Noordoostpolder langs varen maar de bezeilde Friese kanalen maakten het te aantrekkelijk om daarvan af te wijken. Want zeilen naar Lemmer is minstens zo leuk. Deze reis hebben we al de nodige ‘andere dingen gedaan’. Vandaag doen we daar de Prinses Margrietsluis bij. Minstens 25 jaar geleden namen we die sluis voor het laatst, we ‘ontdekten’ de oude Zeesluis bij het centrum van Lemmer waarbij je dwars door het oude centrum van de voormalige Zuiderzeehaven vaart, zonder het ‘samenspel’ van beroepsvaart en pleziervaart. Toch maar weer eens gedaan, de vlotte route naar het IJsselmeer door de Prinses Margriet. We schutten apart, jachten worden samengebracht in de voorste kolk, de deuren sluiten zich achter ons, de beroepsvaart wordt gescheiden gehouden. Behulpzame sluisstewards aan de beide oever, we kunnen het zonder hen af, al zijn de drijvende steigers niet al te gemakkelijk.

Vanuit Heeg is het Johan Frisokanaal met een noordwestelijke windrichting goed bezeild, ruimschoots zeilen we richting het Prinses Margrietkanaal.

Maar voor we bij de Prinses Margrietsluis zijn: eerst nog een paar uur langgerekt zeilen, door het Johan Frisokanaal en de Jeltesloot met de beide zeilen over stuurboord, door het Prinses Margrietkanaal met de zeilen over bakboord. In beide kanalen stuurboordwal houden, op het eerste kanaal vanwege laverende Valken van zeilscholen, op het tweede kanaal vanwege beroepsvaart.

Ook het Prinses Margrietkanaal is bij de noordwestelijke wind goed bezeild, maar wel met de zeilen over de andere boeg. Aan de horizon de windmolens langs de Noordoostpolder. Op brede stukken van het Prinses Margrietkanaal is er recreatiebetonning.

We kunnen goed mee komen, zullen we maar in alle bescheidenheid zeggen. Twee ‘Vollenhovense Bollen’ zeilen we met gemak voorbij. Met een viertal ‘Foxen’ hebben we wat meer moeite, in een windvlaag snellen ze bij ons vandaan of lopen ons in. We hadden ons voorgenomen er minstens één voorbij te zeilen in de Jeltesloot voordat we het Prinses Margrietkanaal zouden bereiken, maar helaas, we bleven een scheepslengte achter. De Albin Vega op het Prinses Margrietkanaal moest eraan geloven, evenals een oude open zeilboot met katoenen tuig.

Voor de verandering nemen we niet de route door Lemmer richting de oude Zeesluis, maar kiezen we voor de Prinses Margrietsluis.
Cementtanker ms Keizersgracht bij het verlaten van de Prinses Margrietsluis.
We schutten door de Prinses Margrietsluis tegelijk met een ander zeiljacht en een motorkruiser. Aan beide oevers van de schutkolk waren er sluisstewards behulpzaam.

Na de Prinses Margrietsluis zetten we nog even zeil, wijken wat af van de betonning ziende op de waterkaart dat het moet kunnen, maar al gauw zien we die dieptemeter flink teruglopen. Toch maar een slag terug naar de aangeduide vaarroute, ruimschoots met de zeilen over stuurboord zeilen we de ons bekende jachthaven van Lemmer tegemoet. Een telefoontje naar de havenmeester leidt ons naar de ligplaats voor de komende nacht. Want in Lemmer is altijd wat te doen.

Bedrijvigheid en watersport bewegen zich in Lemmer naast elkaar. Jachtbouw en scheepswerven, watersportcentra en zand- en grindoverslag zoals op deze foto te zien liggen naast elkaar.
Jachthaven de Friese Hoek bij Lemmer. ‘De Lemmer’ zeggen de Friezen.

Deze post heeft een reactie

  1. Om geen genoeg van te krijgen,heerlijk.
    Ma

Geef een reactie

Sluit Menu