Papier of scherm

Navigeren op tablet

Het is wel zo veilig en verstandig om na verloop van tijd nieuwe kaarten te kopen voor op het water. Bakens worden verzet en boeien verlegd, in de Waddenzee wandelen de zandbanken en ondiepten van hier naar daar, geulen verdiepen zich of vallen droog. Ons thuiswater, het IJsselmeer, veranderd voortdurend, wordt per definitie kleiner door de aanleg van de Markerwadden, de Maxima-containeroverslag, zandwinningsgebieden en de aanleg van windmolenparken. En ook de Waddenzee en de Noordzee veranderen voortdurend, bijvoorbeeld door de landaanwinningen voor de Tweede Maasvlakte, de uitbreidende ankergebieden voor de Nederlandse kust en de aanleg van eveneens windmolenparken in volle zee en langs de kustlijnen. Redenen genoeg om niet op de informatie van achterhaalde kaarten  te vertrouwen.

Het traject langs de Friese kust over de Boontjes

Dienst der Hydrografie, NV-Verlag en Imray

Tientallen jaren gebruikten wij de Nederlandse zeekaarten van de Dienst der Hydrografie van de Koninklijke Marine, de zogenoemde ‘1800-serie’ gebruikt en bestemd voor zowel de beroepsvaart als de pleziervaart. Gedetailleerde kaarten van hoge kwaliteit. Toch kozen wij een aantal jaar geleden voor de Duitse NV-Verlag zeekaarten. Deze zijn iets kleiner van formaat, gedrukt op steviger papier maar worden ook geleverd met een digitale versie voor gebruik op computer en tablet. Dat laatste gaf de doorslag voor de overstap. Ook de Britse Imray zeekaarten bieden deze mogelijkheid. Maar wij kozen voor de Duitse versie om de digitale kaarten ook op het tablet te gaan gebruiken, naast de papieren kaarten.

NV-Atlas

En daar kun je mooie dingen mee doen. Allereerst zijn er de digitale kaarten zelf tot in detail op het scherm, maar door middel van een tablet met een Global Positioning System wordt de tablet gelijk een kaartplotter, waarin de eigen positie wordt weergegeven, gepaard gaande met de geografische coördinaten, de eigen koers en snelheid over de grond en de verwijdering van de te varen koerslijn. Een extra aanvulling: actuele gebruikers van de digitale versie van NV-Atlas worden eveneens weergegeven in het scherm, met weergave van hun geografische positie, koers en vaarsnelheid. En afhankelijk van de privacy-instellingen ook van een scheepsnaam. Waarmee het tablet de weliswaar beperkte functie meekrijgt van AIS, een Automatic Identification System. Niet te verwarren met het ‘echte’ AIS dat werkt met transponders en ontvangers in combinatie met GPS.

Stroomsnelheden en -richtingen weergegeven op de digitale zeekaart

Oefening baart kunst

Nu vraagt het wel wat oefening om volledig op het tablet te navigeren, zo ervoeren wij. Het navigeren met het tablet doet een beroep op de interne batterij, dus voortduren of regelmatig opladen is wel aan de orde. Op een zeilboot gebeurd dat per definitie via de accu’s. Een tablet op een beweeglijk scheepje in een natte omgeving is ook kwetsbaar. En met natte vingers al dan niet gestoken in een handschoen het touchscreen bedienen is ook zoiets. Vandaar dat wij de tablet met de navigatie-App vooral gebruiken bij de reisvoorbereiding voor vertrek uit de haven. Het aardige is dat de gekochte kaarten altijd beschikbaar zijn, maar verbonden met het internet kunnen ook andere kaarten tot in detail worden bekeken. Met de restrictie dat de navigatiemogelijkheden zoals het gebruik als kaartplotter dan niet benut kunnen worden. Maar desondanks gaan we wel steeds meer de voordelen ontdekken, zoals waypoints invoeren en koersen uitzetten en foto’s downloaden en een zelfschrijvend logboek bijhouden. Ook van de getijden- en windgegevens maken we dankbaar gebruik. Waarbij we vooralsnog de papieren kaart erbij houden om op zeker te gaan en het tablet ernaast voor de specifieke gebruiksmogelijkheden.

NV-Charts navigeren op tablet Engels Handleiding

Klik op afbeelding en ga naar GPS & Tablet

Geef een reactie