Bruine Vloot in zwaar weer

Bruine Vloot

Driemast topzeilschoener Willem Barentsz gemeerd in de Spoorhaven te Enkhuizen

‘De Bruine Vloot‘, zo worden de traditionele zeilschepen genoemd veelal geschikt om met groepen aan boord te verblijven. De vloot omvat klippers, tjalken en aken, maar ook stijlvol tot zeilschepen omgebouwde binnenschepen, kustvaarders en vissersschepen. Een aanzienlijk deel van de schepen van de Bruine Vloot bevinden zich op en rond het IJsselmeer en de Waddenzee, maar ook in de Zeeuwse wateren en rondom de Zuid-Hollandse eilanden zijn de charterschepen te vinden. De voor open zee bestemde schepen begeven zich ook daarbij in de Oostzee of aan de Scandinavische kusten.

Een zeilende klipper van de ‘Bruine Vloot’ op het Ketelmeer onder Hollandse luchten.

Seizoenswerk

De Bruine Vloot is vooral seizoenswerk, van het voorjaar tot het vroege najaar. Scholieren op kennismakingsexcursies, bedrijfsuitjes, jongeren op zomerkampen, sponsortochten, teambuilding. Maar daar is door de Corona-crisis de klad in gekomen. Om de eenvoudige reden dat de anderhalve meter samenleving aan boord van een schip niet realistisch is, gezien het aantal personen in een beperkte ruimte.

Werfplaat Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz.
Vallen belegd aan boord van van Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz.

Bij het hijsen en zetten van de zeilen twee, drie man M/V per zeil aan de vallen en de schoten. Bij het bergen van de zeilen staan de bemanningsleden zij aan zij. De roerganger wordt terzijde gestaan door de schipper die een oogje in het zeil houdt, bij het afmeren en het ontmeren en het passeren van sluizen is het alle hens aan dek (de Nederlandse verbastering van all hands on deck). De oorspronkelijke ruimen zijn tot dag- en slaapverblijven waar om uiteenlopende redenen van slaap- en zitplaats wordt gewisseld. Het koken voor groepen gebeurd met twee a drie man in de soms krappe kombuis, evenals de corveedienst. Tot de groepsprocessen behoort ook het vriendschappelijke en tot in de kleine uurtjes hangen aan dek, al dan niet bij gitaarspel en accordeonmuziek, op zwoele zomeravonden met z’n allen aan dek op luikenkap, al dan niet met de slaapzak.

Zithoek aan boord van Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz.

Tal van charterbedrijven en charterschippers zitten in hetzelfde schuitje, vanwege de nodige annuleringen. Om maar niet te spreken van zwaar weer over de Bruine Vloot, voor de wal in tal van havens aan het Markermeer, het IJsselmeer en de Waddenzee. De investeringen zijn gedaan in aanpassingen, veiligheidsmiddelen en scholing, want je kunt niet zomaar met een willekeurig schip met betalende en meehelpende passagiers het water op. Maar ondertussen gaan de kosten door, liggelden, verzekeringen, energiegebruik, belastingen, licenties en personele lasten.

Daarbij zijn er ook nadelige gevolgen voor de havens, die charterschepen en hun opvarenden maar wat graag zien komen, de uitgelaten jongeren die de benen willen strekken en de plaatselijke horeca willen bezoeken. Waarbij de Bruine Vloot de havensteden een karakteristieke en levendige aanblik geven, aantrekkelijk voor vakantiegangers en dagjesmensen. Al met al een bedrijfstak waar je niet direct aan denkt tijdens de Corona-crisis, maar de sociale en economische gevolgen zijn er wel degelijk. En zeg nu eens eerlijk, zo’n zeilend vrachtschip geschikt gemaakt voor de passagiersvaart, dat is toch een pracht!

Tweemast tjalk in de Texelstroom op de Waddenzee
Een blik naar boven aan boord van de Willem Barentsz.
Driemast topzeilschoener Willem Barentsz gemeerd in de Spoorhaven te Enkhuizen

Technische gegevens ‘Willem Barentsz’

Gebouwd door: Scheepswerven Gebroeders Van Diepen Waterhuizen, Groningen
Oorspronkelijk scheepstype: vrachtvaarder voor de Oostzee
Huidig scheepstype: driemast topzeilschoener
Bouwnummer: 789
Bouwjaar: 1931
Lengte over alles: 49,70 meter
Lengte tussen de stevens: 40,75 meter
Breedte: 6,09 meter
Diepgang: 1,80 meter
Waterverplaatsing: 193,873 m3
Zeiloppervlak: 550 m2
Aantal zeilen: 12
Doorvaarthoogte: 29 meter
Maximum snelheid: 16 Knopen
Kruissnelheid: 12 KnopenWillem Barentsz
Voortstuwing: Mitsubishi V8 300 Pk
Drieblads bronzen scheepsschroef
Dwarsstuwing: DAF 475
Aggregaat 1: Mitsubishi 20 KVA
Aggregaat 2: Lister/Petter 32 KVA
Drinkwatertanks: 4000 Ltr
Vuilwatertanks: 1500 Ltr
Brandstoftanks: 4000 Ltr
Soort ballast: beton
Aantal waterdichte Schotten: 4
Aantal passagiers: 100 personen
Laatst bekende thuishaven: Enkhuizen

Klik op afbeelding en ga naar ‘Zeilende Veerdienst’

Geef een reactie