Van Schiedam naar de Delftse Schie
De Poldervaart tussen de Delftse Schie en de Nieuwe Maas is in 1280 aangelegd. Dat was nodig om te komen tot een betere afwatering van de polders behorende tot de vijf ‘ambachten’ Vrijenban, Hof van Delft, Berkel, Kethel en Pijnacker. De al aanwezige afwatering via de Schie alleen bleek niet toereikend, de Poldervaart vormde een extra afvoerkanaal en daarmee een bijdrage aan de waterhuishouding van het Delfland. Te realiseren via keersluizen, spuisluizen, schutsluizen en windmolens.
Spoorbrug over de Poldervaart
Waar eens de Zuidmolen stond
We wandelden langs een bijzonder woonhuis met de contouren van een molenromp, compleet met waterloop. En dat blijkt ook zo te zijn. Op deze plaats stond eens de zogenoemde Zuidmolen. Deze maalde polderwater uit de voorboezem naar de Poldervaart waar wij langs lopen. Maar op 6 november 1834 werd deze molen getroffen door de bliksem, met brand als gevolg. Nu bleef de schade binnen de perken waarop de molen kon worden hersteld in het belang van de polder.
Vlakbij de Zuidmolen stond ook de Noordmolen. Met de opkomst van de stoommachine werden zowel de Noord- en Zuidmolen overbodig vanwege het in bedrijf nemen van een stoomgemaal in 1872. In 1921 ging men over op een gemaal aangedreven door een dieselmotor. De molens zijn afgebroken, maar in 2005 is er op de plaats van de Zuidmolen dit woonhuis gebouwd, met de achtkantige vormen van een molenromp.
De Keersluis bij de Delftse Schie
Halverwege onze wandeling komen we aan bij het begin van de Poldervaart, waar deze aansloot op de Delftse Schie. Oorspronkelijk bevonden zich in de drie doorlaten houten deuren, maar in 1961 besloot men een ijzeren hefschuif aan te brengen. Het zou niet voor het eerst zijn wanneer de polder rondom Kethel onder water zou lopen. Tot die tijd konden lage vaartuigen nog onder de hefdeur doorvaren, welke in tijden van hoge waterstanden de Poldervaart af kon sluiten. Maar hieraan kwam een einde toen in 1970 Poldervaart van de Delftse Schie werd afgedamd. Alhoewel de Keersluis niet meer functioneel is, is deze in 2014 wel gerestaureerd als zijnde een monument herinnerend aan voorbije tijden. De ijzeren hefdeur fungeert nu als tastbaar en origineel informatiepaneel, helemaal passend in het polderlandschap.
De Delftse Schie
Rond het jaar 1000 stroomde er min of meer parallel aan wat nu de Nieuwe Maas genoemd wordt een rivier door veengronden heen. De huidige Nieuwe Maas heette oorspronkelijk Merwede. Door het aanleggen van wallen en dijken wisten de bewoners in de omgeving van de Schie bewoonbaar en bewerkbaar te maken. Met de Schie als bevaarbaar water. De stedelingen van Delft zag dat ook in, dat leidde tot de aanleg van de Delftse Schie van Delft naar Delfshaven, een aftakking langs het centrum van Schiedam. Recent nog is de Delftse Schie verbreed, en is deze bevaarbaar voor de binnenvaart klasse II, ofwel formaat Kempenaar.