VETUS M2.05 / MITSUBISHI K2AS
De Vetus M2.05 dieselmotor is een tweecilinder viertakt dieselmotor van 7,7 Kw, gebaseerd op het Mitsubishi K2AS motorblok. Dit motorblok is ontwikkeld voor de aandrijving van kleine tractoren, pompen, compressors en generatoren. Door het aanbouwen van een keerkoppeling, een buitenboordwaterpomp, een warmtewisselaar en een brandstoffijnfilter is het motorblok gemariniseerd. De Vetus M2.05 loopt op gewone diesel en wordt elektrisch gestart.





Technische beschrijving Merk Vetus / Mitsubishi Type M2.05 Werkwijze Vertikale viertakt diesel Aantal cilinders 2 Indirectste Inspuiting Boring maal Slag 65 X 68 mm Cilinderinhoud 451 cm³ Compressieverhouding 23:1 Vermogen 7,7 Kw / 10,5 Pk Maximum toerental 3600 omw/min Gewicht 93 Kg Maximum helling 15° achterover Hogedruk Inspuitpomp Bosch type M (Nippon Denso) Verstuivers Inspuitdruk 160 Bar Inspuit volgorde 1 - 2 Inspuitmoment 27° voor BDP Klepspeling in 0,25 mm Klepspeling uit 0,25 mm Brandstoffilter element STM 3690 Smeerolie inhoud 2,8 Liter Smeeroliefilter STM 0051 (LS 489) Koelwater inhoud 3 Liter Thermostaat 71° Celsius V-snaar STM 3669 Impeller STM 8061 Elektrische spanning 12 Volt Wisselstroomdynamo 1CR, 14 Volt, 35 Ampère Benodigde accucapaciteit minimaal 55 Ah
Thermisch rendement
Gemiddeld gebruikt deze Vetus M2.05 bij wisselende belasting/toerentallen 1,5 Ltr dieselbrandstof per uur. Dieselbrandstof heeft een soortelijke massa van 0,84 kg/dm³ (1 liter). 1,5 liter * 0,84 kg/dm³ geeft een gebruik van 1,26 kg / uur. Delen we deze 1,26 kg door 3600 (60 minuten maal 60 seconden) dan komt dat op een brandstofgebruik van 0,00035 kg/seconde. Als Verbrandingswaarde van dieselbrandstof Ho wordt gegeven 42.700 kJoule/kg, er wordt per seconde 0,00035 kg * 42700 kJ = 14,945 kJ warmte aan de motor toegevoegd. Het afgegeven motorvermogen bedraag 7,7 kW gedeeld de toegevoerde warmte 7,7/14,945 = 0,51, wat genoemd wordt een Thermisch Rendement van 51%.
Rendement ηt 1,5 Liter * 0,84 kg/dm³ = 1,26 kg / uur 1,26 / 3600 = 0,00035 kg/sec 0,00035 * 42700 = 14,945 kJoule/sec Rendement = 7,7 / 14,945 = 0,51 ηt = 51%
Specifiek brandstofgebruik
De Vetus M2.05 gebuikt gemiddeld 1,26 kG brandstof per uur bij een vermogen van 7,7 kW.
be = B / Pe
Specifiek brandstofgebruik in gram/uur be = 1260 gram / 7,7 kW be = 163,64 gram/kWh
De Vetus M2.05 gebruikt gemiddeld 1,5 Liter brandstof per uur bij een vermogen van 7,7 kW.
Specifiek brandstofgebruik in milliliter/uur be = 1500 cc / 7,7 kW be = 194,8 cc/kWh
Ga naar Vetus M2.05 Handleiding
Johnson koelwaterpomp
De Vetus M2.05 heeft twee koelwaterpompen, de ene is een waaierpomp welke wordt aangedreven door een V-snaar, deze laat de koelvloeistof in een gesloten systeem circuleren door de motor en door de warmtewisselaar. De andere is een Johnson impellerpomp aangedreven door een aandrijfas vanuit het motorblok, deze zuiger buitenboordwater aan om deze eerst als koelwater door de warmtewisselaar te voeren, en daarna door de natte uitlaat weer overboord.

Gloeipluggen
Voor de de koude start bevinden zich in de cilinderkop de gloeipluggen welke door middel van elektrische stroom uit de startaccu gedurende een paar tellen voor te verwarmen. De warme motor start zonder voorgloeien, maar de koude motor heeft het voorgloeien nodig. De twe gloeipluggen bevinden zich in de cilinderkop en steken met het verhitte deel in de voorkamer waarin ook de brandstof wordt gespoten. De roodgloeiende gloeipluggen ook wel gloeistiften genoemd helpen om de brandstof te ontsteken. Wanneer de motor eenmaal loopt op dieselbrandstof wordt de ontstekingstemperatuur tijdens de compressieslag bereikt door de samenpersing van de Verbrandingslucht.

VETUS M2.05 ELEKTRISCH SCHEMA
Elektrisch schema
A. Drukknop motor voorgloeien
B. Relais motor voorgloeien
C. Relais
D. Drukknop motor stoppen
E. Drukknop motor voorgloeien
F. Drukknop motor starten
G. Akoestisch alarm
H. Buitenboordwatertemperatuur alarm
J. Smeeroliedruk alarm
K. Koelwatertemperatuur alarm
L. Signalering laadstroom dynamo
M. Controlelamp voorgloeien
O. Toerenteller
P. Startaccu
Q. Hoofdschakelaar
R. Startmotor
S. Stop-solenoïde
T. Dynamo
U. Smeeroliedruk schakelaar
V. Temperatuur buitenboordwater schakelaar
W. Temperatuur koelwater schakelaar
Z. Smeltzekering


Modificatie Voorgloeien
Gebleken is dat het ‘Voorgloeien over het bedieningspaneel’ niet volledig werkt. Om een zo storingsvrij mogelijk systeem aan te leggen met zo weinig mogelijk onderbrekingen is er daarom een nieuwe kabel gelegd. Door middel van een extra drukknop (A) bij de hoofdschakelaar (Q) worden nu via het bijgeplaatste relais (B) de gloeipluggen (Y) via een toegevoegde stroomdraad bekrachtigd (zie het elektrisch schema links onder).
Kleuren bedrading
1. Wit (+ naar knoppen Stop D, Voorgloeien E, Start F)
2. Rood (+ van knop Stop D naar stop-solenoïde)
3. Blauw (+ van knop Voorgloeien E naar relais)
4. geel (+ van knop Starten F naar start-solenoïde/startmotor)
5. Zwart (- van controlelampje M naar aarde)
6. Grijs ( – van controlelampje J naar smeeroliedrukschakelaar U)
7. Bruin (- van controlelampje K naar buitenboordkoelwater temperatuurschakelaar V)
8. Groen (signaaldraad dynamo naar controlelampje L)
9. Oranje (+ van gloeipluggen naar controlelampje M)
10. Wit (signaaldraad van dynamo naar toerenteller)
11. Paars (- van controlelampje H naar circulatiekoelwater temperatuurschakelaar W)
12. Transparant (+ naar controlelampjes H, J, K, L)
Hurth HBW50-2R keerkoppeling
De keerkoppeling is van het type Hurth HBW50-2R. Inwendig bevinden zich op de uitgaande (secundaire) as twee vrij draaiende grote tandwielen. De secundaire as drijft schroefas aan. Op de secundaire as bevinden zich twee pakketten frictieplaten. Door middel van deze frictieplaten wordt of het ene of het andere grote tandwiel gefixeerd op de secundaire as. In middenstand zijn beide pakketten frictieplaten ontkoppeld en lopen beide grote tandwielen vrij rond, evenals de schroefas.

Primaire en secundaire as
Op de primaire as bevinden zich twee kleine tandwielen. De primaire as wordt aangedreven door de krukas, dus door de motor. Het ene kleine tandwiel loopt direct in het tandwiel van de secundaire as, het andere kleine tandwiel drijft de secundaire as aan via een tussenwiel. De ingaande (primaire) as heeft dezelfde draairichting heeft als de krukas van de motor. De omkering van de draairichting vindt plaats door het fixeren één van de beide frictiepakketten. Aandrijving van de schroefas vindt plaats via of het kleine tandwiel direct op het grote tandwiel, of via het kleine tussentandwiel.
De vertraging van de schroefas ten opzichte van de krukas is 1:2,05 in de ‘vooruit-stand’ en 1:85 in de ‘achteruit-stand’. Hurth schrijft bij dit type keerkoppeling voor de schroefas vrij te laten lopen. Waarbij ‘bedrijfsuren’ tijdens het zeilen of op stroom geankerd of gemeerd liggende gerekend dienen te worden als motoruren voor wat betreft de keerkoppeling. De secundaire as draait immers met de schroefas mee. Wil men de schroefas stoppen, dan in stand achteruit, aldus de importeur van Hurth keerkoppelingen.

Zie ook
Disclaimer
De bovenstaande gegevens zijn zo helder mogelijk weergegeven en geschreven vanuit recreatief oogpunt zonder winstoogmerk. Aan de beschrijvingen kunnen geen garantie worden ontleend, het zijn handreikingen te gebruiken op eigen risico waarvoor wij niet aansprakelijkheid zijn mochten er schade, slijtage of persoonlijk letsel ontstaan.