Vetus M2.05 • Warmtewisselaar

Vetus M2.05 warmtewisselaar 

Vetus Yanmar Solé Selva
Klik op afbeelding en ga naar De Arne Watersportbedrijf

In een eerder bericht schreven we over de vervanging van de uitlaat- injectiebocht (Vetus onderdeel STM 4076) van onze Vetus M2.05 dieselmotor. Waar wij mee konden denken en werken, daar hebben we dat gedaan. Maar het merendeel van de reparatie is uitgevoerd door de monteurs van Watersportbedrijf De Arne bij Arnemuiden. Maar tegelijk hebben we ook meer inzicht gekregen wat betreft onze bootmotor. Zoals hieronder beschreven.

Vetus M2.05
Vetus M2.05 voorzien van RVS uitlaatbocht

Mixing Elbow

De Mixing Elbow was dus afgebroken van de warmtewisselaar. En wel op de aansluiting van de uitlaatbocht aan doet uitlaatkanaal. Waarbij dus het uitlaatkanaal dat aansluit op de cilinderkop van onze tweecilinder vloeistof gekoeld is. Het uitlaatkanaal is ingebouwd in de warmtewisselaar welke gevuld is met circulerende koelvloeistof. Deze combinatie maakt dat enerzijds de motor in korte tijd op temperatuur zal zijn: de uitlaatgassen van 300º tot 600º Celsius afhankelijk van het te leveren vermogen warmt de koelvloeistof op. Tegelijk heeft het buitenboordwater in de warmtewisselaar de temperatuur van de koelvloeistof  rond de 80º Celsius te houden. Dit zegt iets over de koelcapaciteit van de warmtewisselaar.

Vetus M2.05 diesel
De Vetus M2.05 waarvan de warmtewisselaar is gedemonteerd. In de werkplaats van Watersportbedrijf De Arne wordt niet alleen gewerkt aan een nieuwe RVS uitlaat- injectiebocht maar ook de warmtewisselaar wordt schoongemaakt.

Vervangend onderdeel

De reparatie die verricht diende te worden was de vervanging van de uitlaat-injectiebocht. Waarbij het probleem zich voordeed dat het demonteren van het achterdeksel van de warmtewisselaar vrijwel onmogelijk was, gezien de beperkte ruimte in de motorkamer van de Hurley 800, en verdere werkzaamheden. De oplossing was het demonteren van de warmtewisselaar als geheel. Waartoe de toerenregeling en de houder van het brandstoffijnfilter los zijn genomen van de warmtewisselaar.

Vetus M2.05
De Vetus M2.05 ontdaan van warmtewisselaar en uitlaat-injectiebocht

Koelmiddel aansluitingen

Aan de voor- en achterzijde van de warmtewisselaar worden respectievelijk de toe- en afvoer van de koelvloeistof losgekomen, dit zijn flexibele moffen met slangklemen die het pijpwerk met elkaar verbinden. Aan de voorzijde bevindt zich een rubber bocht tussen de koelwaterpomp en de warmtewisselaar. Ook deze worden vastgezet met slangklemmen, evenals aan de achterzijde van de motor. Dit losnemen laat de koelvloeistof uit de motor en warmtewisselaar weglopen. Het losnemen van de warmtewisselaar omvat twee lange draadeinden, en twee moeren aan de onderzijde op tapeinden aan de uitlaatflenzen.

RVS Warmtewisselaar deksel en injectiebocht
Een prachtig stuk vakmanschap. RVS Warmtewisselaar deksel en injectiebocht

Afwijkingen en leverbaarheid

De flens aan de achterzijde van de warmtewisselaar blijkt anders te zijn dan de voor handen zijnde constructietekeningen. Ook blijkt een originele uitlaatbocht zeker op korte termijn niet leverbaar. Ook de leverancier / producent van de Vetus M2.05 had deze niet voorhanden. Reden waarom de monteurs een RVS uitlaat- en injectiebocht hebben samengesteld, voorzien van een injectiekanaal van het koelwater en een sensor voor de koelwatertemperatuur. Dit geheel vastgelast aan een nieuw gelast achterdeksel te monteren aan de warmtewisselaar.

Warmtewisselaar
Warmtewisselaar met uitlaatbocht

Refit warmtewisselaar

Door de monteurs van Watersportbedrijf De Arne heeft naast het samenstellen van de RVS uitlaatbocht met flens ook de warmtewisselaar een refit ondergaan. Waarbij de pijpen waar buitenboordwater doorheen wordt gepompt ontdaan zijn van kalkaanslag en verontreinigingen. Ook een rubber flapje van een impeller is verwijderd. Daarbij zijn ook de schroefdraden in de warmtewisselaar hersteld en zijn er nieuwe pakkingen gesneden.

Vetus M2.05 injectiebocht
Vetus M2.05 voorzien van RVS injectiebocht

Proefvaren

De montage van het geheel vindt plaats in omgekeerde volgorde. Na de montage van de warmtewisselaar compleet met nieuwe uitlaat- en injectiebocht het aansluiten van uitlaatgassen-, koelwater- en koelvloeistofslangen. Daarna de montage van het brandstoffijnfilter en de toerenregeling van de motor. Rest het vullen met koelvloeistof van het systeem en proefdraaien. De eerste draaiuren zijn gedaan met beperkte toerentallen. Later hebben we met hogere toerentallen gevaren. Vollast heeft nog niet plaatsgevonden maar dat is ook niet nodig. We hebben geconstateerd dat er meer warmte af wordt gegeven aan de motorkamer. Waarschijnlijk door de langere uitlaatbocht en de betere warmtegeleiding van RVS. De vraag is dan ook of isoleren op termijn wenselijk is. Wat zeker in de planning staat is het lakwerk van de motor. Zodat de kale plekken weer narcissen geel zijn.

Watersportbedrijf De Arne, Oranjeplaat
Watersportbedrijf De Arne

Geef een reactie