Vetus M2.05 uitlaat injectiebocht
De uitlaatbocht met koelwaterinjectie van een dieselmotor is een onderdeel dat op zeker moment aan vervanging toe is. Vanwege het onderhevig zijn aan hete en corrosieve uitlaatgassen, zoet en zout koelwater, temperatuurwisselingen, krimpen en uitzetten en trilling. Op zeker moment is de uitlaatbocht aan vervanging tot. Zoals ook uitlaat- en injectiebocht van onze Vetus M2.05 . Een uitlaatbocht is een slijtage- en vervangingsonderdeel. Het onderdeel wordt door Vetus aangeduid als STM 4076.
Natte uitlaat
Het uitlaatsysteem is een zogenoemde ‘natte uitlaat’. Dat wil zeggen dat aan de uitlaatgassen van de motor het gebruikte koelwater wordt toegevoerd. Dit vindt plaats in de injectiebocht. Het toevoegen van koelwater aan de uitlaatgassen heeft een geluiddempend en koelend effect. Met als bijkomend voordeel dat er rubberen uitlaatslangen en kunststof geluiddempers en zwanenhalzen kunnen worden toegepast, vanwege de lagere temperaturen. Dit maakt het uitlaatsysteem flexibeler, lichter en goedkoper. Er is daarbij nauwelijks warmteisolatiemateriaal nodig.
Vervanging in RVS
Onze Vetus M2.05 dateert van 1990, waarbij ook het achterdeksel van de warmtewisselaar verschillende uitvoeringen kent. Een originele injectiebocht blijkt niet eenvoudig verkrijgbaar. De monteurs, vader en zoon van Watersportbedrijf De Arne hebben om die redenen in de zomer van 2024 een vervangend RVS uitlaatbocht samengesteld en ingebouwd. In één geheel met een nieuw gemaakt deksel van de warmtewisselaar, eveneens in RVS.
Fijn dat dit onderdeel is vervangen!