Vetus M2.05 injectiebocht STM 4076

Vetus STM 4076 injectiebocht 

De uitlaat- injectiebocht met de aanduiding STM 4076 ofwel de ‘exhaust injection elbow‘ of ‘mixing elbow’ van onze Vetus M2.05 dieselmotor is in beginsel een onderdeel dat op zeker moment aan vervanging toe is. Het motoronderdelen is onderhevig aan hete en corrosieve uitlaatgassen, zoet en zout koelwater en trillingen. Dat in ons geval na 34 jaar trouwe dienst van onze Vetus M2.05 de uitlaat- en injectiebocht losgebroken is van de motor.

De Mixing Elbow ofwel Exhaust Injection Elbow is losgekomen van de uitlaatgassen-receiver, welke weer één geheel vormt met de warmtewisselaar. De uitlaatgassen-receiver wordt gekoeld door de circulerende koelvloeistof die ook het motorblok koelt. De verzwakking was vanaf de buitenkant niet zichtbaar, hoorbaar of ruikbaar geweest. Maar op zeker moment brak het geheel af.

Natte uitlaat

Het uitlaatsysteem is een zogenoemde  ‘natte uitlaat’. Door middel van de injectiebocht wordt het koelwater aan de uitlaatgassen toegevoegd. Daar wordt het koelwater van de motor in het uitlaatsysteem geïnjecteerd. Daarmee er minder warmte afgegeven aan motorruimte en interieur, de uitlaatleiding en de uitlaatgassen worden inwendig gekoeld. Door de waterkoeling kunnen er kunststof dempers en zwanenhalzen worden toegepast, goedkoper en lichter. Daarbij heeft het koelwater een geluiddempende werking.

Vetus M2.05 dieselmotor
Vetus M2.05 dieselmotor met indirecte koeling

Beperkte levensduur

Het kritische onderdeel van een natte uitlaat is de uitlaat- en injectiebocht. De combinatie van hitte, vochtigheid, trilling en corrosieve gassen maken dat een injectiebocht na verloop van tijd aan vervanging toe is. Vandaar dat in beginsel de injectiebocht een onderdeel met een beperkte levensduur is. Daarbij opgemerkt dat de plaats van doorroesten pas zichtbaar werd nadat de breuk zich voor had gedaan.

Vetus Warmtewisselaar
De Mixing Elbow ofwel uitlaat- en injectiebocht STM 4076 is afgebroken van de warmtewisselaar
Vetus M2.05 diesel
De Vetus M2.05 waarvan de warmtewisselaar is gedemonteerd. In de werkplaats van Watersportbedrijf De Arne wordt niet alleen gewerkt aan een nieuwe RVS uitlaat- injectiebocht maar ook de warmtewisselaar wordt schoongemaakt.

Injectiebocht STM 4076

Een vervangende, liefst nieuwe injectiebocht blijkt nodig. Maar een vervangend exemplaar vinden blijkt niet eenvoudig. Het gaat om een motor uit 1990, welke niet meer als zodanig wordt geleverd. Daarbij is ook het deksel van de warmtewisselaar anders dan op de tekening. De Vetus M2.04 en M2.06 zijn voor onze Vetus M2.05 in de plaats gekomen. Een andere motor met andere onderdelen. De monteurs, vader en zoon van Watersportbedrijf De Arne hebben daarom tijdens onze zomerreis van 2024 een vervangend RVS exemplaar samengesteld en ingebouwd. Een injectiebocht met aansluiting voor uitlaatgassen, koelvloeistof, koelwater en temperatuursensor. In één geheel met een nieuw gemaakt deksel van de warmtewisselaar, ook in RVS. Met een grote mate aan kwaliteit en vakmanschap.

RVS uitlaat- en injectiebocht

Warmtewisselaar en injectiebocht
De van de motor gedemonteerde warmtewisselaar en de daarvan afgebroken injectiebocht
RVS Warmtewisselaar deksel en injectiebocht
Een prachtig stuk vakmanschap. RVS Warmtewisselaar deksel en injectiebocht
Vetus M2.05 injectiebocht
Onderdeel Vetus STM4076 vervangen voor een RVS uitlaat-/injectiebocht

Dit bericht heeft één reactie

  1. Gerrie

    Fijn dat dit onderdeel is vervangen!

Geef een reactie