Voorgloeien Vetus M2.05
De Vetus M2.05 is een dieselmotor met voorkamer. Dat wil zeggen dat de brandstof in gecomprimeerde lucht wordt ingespoten. Waarbij de verbrandingsruimte is ingericht als een voor- of wervelkamer waarin brandstof en verbrandingslucht zich zo optimaal mogelijk mengen. Het werkingsprincipe van een dieselmotor is verbrandingslucht zodanig comprimeren dat de luchttemperatuur de brandstof doet verbranden. Bij een koude start is die benodigde temperatuur nog niet aanwezig. Door middel van het voorgloeien waartoe de gloeipluggen of gloeistiften toe dienen verbeterd de koude start.
Door middel van een elektrische stroom worden de gloeipluggen, ook wel gloeistiften tot gloeien gebracht. Het opgloeiende deel van de gloeistiften steekt in de wervel- of voorkamer waar de dieselbrandstof wordt geïnjecteerd. Op het bedieningspaneel van de dieselmotor bevindt zich een drukknop. Daarmee wordt een relais ingeschakeld waardoor dat ervoor zorgt dat er een elektrische spanning en daarmee stroom doorademen gloeistiften wordt ingeschakeld.
Werking van een relais
Een relais is een elektrisch bediende schakelaar. In een relais bevindt zich een elektromagnetische spoel waarin een beweegbare kern. Door met een stuurstroom de spoel te bekrachtigen wordt deze magnetisch, en worden de contacten van de hoofdstroom gesloten, geopend of gewisseld.
Arbeidsrelais en minirelais
Een arbeidsrelais is erop berekend piekspanningen en -stromen aan te kunnen, een minirelais is geschikt voor gelijkmatige spanning en stroom. Een ankerlier of boegschroef bijvoorbeeld behoeven een arbeidsrelais. Voor het voorgloeien van onze Vetus M2.05 volstaat een minirelais. De stuurstroom wordt ingeschakeld door de knop op het bedieningspaneel, deze doet het minirelais contact maken, waardoor de gelijkmatige hoofdstroom naar de gloeistiften ingeschakeld wordt.
Elektrisch schema Vetus M2.05
Door het indrukken van drukknop E wordt de motor voorgegloeid. Er gaat dan via de blauwe bekabeling in het schema een stroom lopen naar aansluiting 3 in de kabelboom. Via 3 gaat de blauwe kabel verder naar aansluiting 85 op het relais C, om de elektromagneet te bekrachtigen. Aansluiting 86 van het relais is verbonden met de – van de motor en de accu.
Schema motorpaneel
Schema dieselmotor
Vanaf het startrelais R loopt er een rode bekabeling naar de aansluiting 30 op relais C. Doordat de elektromagneet is bekrachtigd gaat er de hoofdstroom lopen vanaf aansluiting 87 naar de gloeistiften Y. Het voorgloeien vindt plaats. Via de bruine kabel gaat er eveneens een stroom lopen naar aansluiting 9. Deze zorgt ervoor dat de controlelamp M op het motorpaneel tijdens het voorgloeien gaat branden, tot teken dat het voorgloeien werkt.
Zie ook Dynamo Vetus M2.05 type STM1655
Meer over de dieselmotor: Vetus M2.05
Relais besteld bij AB-Marineservice
Disclaimer
Deze pagina is geschreven om belangeloos ervaringen te delen zonder winstoogmerk.