Vetus M2.05 • Gloeistiften of gloeipluggen

Voorgloeien Vetus M2.05

De Vetus M2.05 is een dieselmotor met voor- of wervelkamer.  Het werkingsprincipe van een dieselmotor is brandstof in gecomprimeerde en daardoor verhitte lucht inspuiten. Waarop de brandstof tot ontbranding komt. Bij een koude start is de benodigde temperatuur nog niet aanwezig. Gloeipluggen of gloeistiften verwarmen de verbrandingsruimte voor een vlotte start.

In de gloeipluggen of -stiften bevindt zich een elektrische weerstand. Wanneer hier een elektrische stroom wordt gevoerd zal de weerstand deze stroom omzetten in hitte. Door het indrukken van een knop op het bedieningspaneel van de motor wordt er een relais bekrachtigd en daarmee de gloeistiften van stroom voorzien. De stiften van de gloeipluggen komen uit in de voor- of wervelkamer. Wanneer brandstof wordt ingespoten draagt dit bij aan een snelle ontsteking bij de koude start.

Motorpaneel Vetus M2.05 dieselmotor
Vetus M2.05 controlepaneel, drukknoppen van links naar rechts: starten, voorgloeien, stoppen

Werking van een relais

Een relais is een elektrisch bediende schakelaar. In een relais bevindt zich een elektromagnetische spoel waarin een beweegbare kern. Door met een stuurstroom de spoel te bekrachtigen wordt deze magnetisch, en worden de contacten van de hoofdstroom gesloten, geopend of gewisseld.

Gloeistiften die de wervelkamers van de Vetus M2.05 bootmotor verwarmen
NGK 6528Y-114T gloeistiften voor het voorgloeien van een Vetus M2.05 dieselmotor

Elektrisch schema Vetus M2.05

Door het indrukken van drukknop E wordt de motor voorgegloeid. Er gaat dan via de blauwe bekabeling in het schema een stroom lopen naar aansluiting 3 in de kabelboom. Via 3 gaat de blauwe kabel verder naar aansluiting 85 op het relais C, om de elektromagneet te bekrachtigen. Aansluiting 86 van het relais is verbonden met de – van de motor en de accu.

Schema motorpaneel

Elektra Vetus M2.05
Elektra Vetus M2.05 schakelpaneel
Voorgloeien Vetus M2.05
Elektra Vetus M2.05, C en Y vormen het oorspronkelijke systeem van voorgloeien, links onder in het schema A en B het secundair aangelegde systeem

Bypass 

Omwille van bedrijfszekerheid is er op onze Vetus M2.05 dieselmotor een bypass gemaakt, dat wil zeggen een secundaire aansluiting om de motor voor te gloeien. Vanaf het startrelais R loopt er een rode bekabeling naar aansluiting 30 op relais C. Doordat de elektromagneet is bekrachtigd gaat er de hoofdstroom lopen vanaf aansluiting 87 naar de gloeistiften Y. Het voorgloeien vindt plaats. Via de bruine kabel gaat er eveneens een stroom lopen naar aansluiting 9. Deze zorgt ervoor dat de controlelamp M op het motorpaneel tijdens het voorgloeien gaat branden, tot teken dat het voorgloeien werkt.

Zie ook Dynamo Vetus M2.05 type STM1655

Meer over de dieselmotor: Vetus M2.05

Relais besteld bij AB-Marineservice

Disclaimer

Deze pagina is geschreven om belangeloos ervaringen te delen zonder winstoogmerk.

Geef een reactie