Vetus M2.05 dynamo
Op zeker moment reageerde de voltmeter niet meer wanneer er met verschillende toerentallen werd gevaren. De voltmeter bleef continu staan op 12 Volt, Daarbij wees de toerenteller ook minder aan dan het toerental van de motor. Voltmeter en toerenteller ontvangen hun stroom en spanning van de dynamo. Een indicatie dat de dynamo mankerende kon zijn. Temeer daar na verloop van tijd de accuspanning diep inzakte bij voorgloeien en starten van de dieselmotor.
Dynamo vervangen
We vermoedden dat de dynamo, na 32 trouwe dienstjaren stilzwijgend met pensioen was gegaan. Van de startaccu waren we redelijk zeker dat het daar niet aan zou liggen. Deze was nog redelijk nieuw. Ook van de bekabeling waren we zeker: zowel de plus- als de minkabels compleet met aangeklemde ogen waren ook nieuw. Daarbij start de motor vlot, wanneer de accu is opgeladen via de walstroom.
Meten is weten
Klemspanning Startaccu (in rust) 12,4 Volt Klemspanning Serviceaccu (in rust) 12,6 Volt
Vetus STM1655 dynamo
Bin AB Marine Service in Hemelum, Friesland hebben we een nieuwe dynamo besteld. Uiterlijk wijkt deze af, de behuizing is kleiner, de ventilator is ingebouwd, maar de belangrijkste afmetingen zoals de ophangpunten en de poeli komen overeen. Daarbij ook de aansluitingen voor laadstroom en toerenteller. Wel bevinden deze zich op een iets andere plaats aan de achterzijde, dit vraagt verlenging met een paar centimeter van een aansluitsnoer. Qua maximum laadstroom gaan we van 35 Ampère naar 40 Ampère, dat is een upgrade. De nieuwe dynamo zal wat meer vermogen vragen van de dieselmotor, 5 Ampère maal 14 Volt maakt 70 Watt verschil, we gaan van 0,49 Kw naar 0,56 Kw geleverd vermogen.
Vermogen = Spanning x Stroom P = U x I P = 14 x 35 P = 490 Watt (0,49 Kw) P = 14 x 40 P = 560 Watt (0,56 Kw)
Vetus STM3669 V-snaar
Tegelijk bestellen we twee nieuwe V-snaren. Normaliter bewaren we de oude V-snaar voor het geval dat. Want de V-snaar drijft zowel de koelwaterpomp als de dynamo aan. Nu houden we ook een nieuwe V-snaar als reserve.
Proefdraaien
Na het monteren van de dynamo draaien we proef. De toerenteller geeft weer betrouwbare waarden aan. Bij hogere toerentallen van de motor loopt de laadspanning op naar 14,4 Volt, stationair zakt de spanning naar rond de 12,6 volt. De nieuwe dynamo werkt naar behoren.
Ga naar Vetus M2.05 Handleiding
Disclaimer
Deze pagina is geschreven om belangeloos ervaringen te delen zonder winstoogmerk.