Vetus M2.05 dynamo
Het ging opvallen dat de voltmeter continu 12 Volt aan bleef wijzen, zowel bij draaiende als bij stilstaande motor. Ook de toerenteller ging twijfelachtige waarden aanwijzen. Desondanks ging de zoemer en het waarschuwingslampje van het accu-alarm wel naar behoren uit na het starten van de motor. Nadat de dieselmotor na verloop van tijd minder enthousiast ging starten ging er ‘een ander lampje’ branden.
Dynamo of accu?
We vermoedden dat de dynamo, na 32 trouwe dienstjaren stilzwijgend met pensioen was gegaan. Maar helemaal zeker waren we daarvan niet. Het kon ook de startaccu zijn die aan vervanging toe zou kunnen zijn. Vanwege niet meer goed kunnen laden of ontladen.
Meten is weten
Om er zekerheid te vinden zijn we vergelijkend gaan meten. Want ‘meten is weten’. We meten de de klemspanning in koude staat, na een nacht niet in gebruik te zijn geweest. De rustspanningen van respectievelijk de start- en de identieke serviceaccu bedragen 12,4 Volt en 12,6 Volt.
Vervolgens starten we de dieselmotor. Wanneer de dynamo goed zou werken, dan zou de klemspanning op de geactiveerde accu nu richting de 14 Volt moeten gaan. Het tegendeel is waar, op de startaccu meten we 12,3 Volt, 0,1 Volt lager * dan met stilstaande motor.
We beschikken ook over een identieke serviceaccu en meten ook daarvan de koude klemspanning. starten de dieselmotor. We meten nu een klemspanning op de geactiveerde accu van 12,5 Volt, evenals bij de vergelijkbare meting 0,1 Volt lager *. De spanning bij draaiende motor zou juist hoger moeten zijn. We trekken de conclusie dat de dynamo aan reparatie ofwel vervanging toe is. Deze laadt de accu niet op.
Klemspanning Startaccu (in rust) 12,4 Volt Klemspanning Startaccu (geactiveerd) 12,3 Volt * Klemspanning Serviceaccu (in rust) 12,6 Volt Klemspanning Serviceaccu (geactiveerd) 12,5 Volt * * Verder zoeken wees uit dat de spanningsval veroorzaakt werd door de bekrachtiging door de dynamo van een relais
Dynamo vervangen
Het bedrijf AB Marine Service in Hemelum, nabij Stavoren levert ons een nieuwe dynamo. Uiterlijk zijn er wat verschillen, zoals het formaat en de inwendige ventilator, maar de afmetingen komen overeen. De stekkerverbinding komt exact overeen, maar de + aansluiting zit op een iets andere plaats. Voor ons betekent dat een stroomkabel verlengen, die van de stroomaansluiting van het voorgloeien. Qua maximum laadstroom gaan we van 35 Ampère naar 40 Ampère, dat is een upgrade. De nieuwe dynamo zal daardoor meer vermogen vragen van de dieselmotor, 5 Ampère maal 14 Volt maakt 70 Watt verschil, we gaan van 0,49 Kw naar 0,56 Kw geleverd vermogen, maar de accu zal. in kortere tijd worden geladen.
Vermogen = Spanning x Stroom P = U x I P = 14 x 35 P = 490 Watt (0,49 Kw) P = 14 x 40 P = 560 Watt (0,56 Kw)
Vetus STM1655 dynamo
Vetus STM3669 V-snaar
Daarnaast bestellen we twee nieuwe V-snaren. Normaliter bewaren we de oude V-snaar voor het geval dat. Want de V-snaar drijft zowel de koelwaterpomp als de dynamo aan. Nu houden we ook een nieuwe V-snaar als reserve.
Proefdraaien
Na het monteren van de dynamo draaien we proef. De toerenteller geeft weer betrouwbare waarden aan, de wijzer schommelt niet meer heen en weer. De wijzer van de Voltmeter doet dat nu wel zoals de bedoeling is. Bij hogere toerentallen van de motor loopt de laadspanning op naar 14,4 Volt, stationair zakt de spanning naar rond de 12,6 volt. De nieuwe dynamo werkt naar behoren.
Meer over de dieselmotor: Vetus M2.05
Ga naar Vetus M2.05 Handleiding
Disclaimer
Deze pagina is geschreven om belangeloos ervaringen te delen zonder winstoogmerk.