Vetus M2.05 dynamo

Vetus M2.05 dynamo

Op zeker moment reageerde de voltmeter niet meer wanneer er met verschillende toerentallen werd gevaren. De voltmeter bleef continu staan op 12 Volt, Daarbij wees de toerenteller ook minder aan dan het toerental van de motor. Voltmeter en toerenteller ontvangen hun stroom en spanning van de dynamo. Een indicatie dat de dynamo mankerende kon zijn. Temeer daar na verloop van tijd de accuspanning diep inzakte bij voorgloeien en starten van de dieselmotor.

Dynamo vervangen

We vermoedden dat de dynamo, na 32 trouwe dienstjaren stilzwijgend met pensioen was gegaan. Van de startaccu waren we redelijk zeker dat het daar niet aan zou liggen. Deze was nog redelijk nieuw. Ook van de bekabeling waren we zeker: zowel de plus- als de minkabels compleet met aangeklemde ogen waren ook nieuw. Daarbij start de motor vlot, wanneer de accu is opgeladen via de walstroom.

Vetus M2.05 motorpaneel
Vetus M2.05 Motorpaneel. Klik op afbeelding en ga naar Vetus M2.05

Meten is weten

Klemspanning Startaccu (in rust) 12,4 Volt
Klemspanning Serviceaccu (in rust) 12,6 Volt

Vetus STM1655 dynamo

Bin AB Marine Service in Hemelum, Friesland hebben we een nieuwe dynamo besteld. Uiterlijk wijkt deze af, de behuizing is kleiner, de ventilator is ingebouwd, maar de belangrijkste afmetingen zoals de ophangpunten en de poeli komen overeen. Daarbij ook de aansluitingen voor laadstroom en toerenteller. Wel bevinden deze zich op een iets andere plaats aan de achterzijde, dit vraagt verlenging met een paar centimeter van een aansluitsnoer. Qua maximum laadstroom gaan we van 35 Ampère naar 40 Ampère, dat is een upgrade. De nieuwe dynamo zal wat meer vermogen vragen van de dieselmotor, 5 Ampère maal 14 Volt maakt 70 Watt verschil, we gaan van 0,49 Kw naar 0,56 Kw geleverd vermogen.

Vermogen = Spanning x Stroom

P = U x I
P = 14 x 35
P = 490 Watt (0,49 Kw)

P = 14 x 40
P = 560 Watt (0,56 Kw)

Vetus STM3669 V-snaar

Tegelijk bestellen we twee nieuwe V-snaren. Normaliter bewaren we de oude V-snaar voor het geval dat. Want de V-snaar drijft zowel de koelwaterpomp als de dynamo aan. Nu houden we ook een nieuwe V-snaar als reserve.

Dynamo’s
Links de nieuwe, rechts de oude dynamo voor de Vetus M2.05 dieselmotor

Proefdraaien

Na het monteren van de dynamo draaien we proef. De toerenteller geeft weer betrouwbare waarden aan. Bij hogere toerentallen van de motor loopt de laadspanning op naar 14,4 Volt, stationair zakt de spanning naar rond de 12,6 volt. De nieuwe dynamo werkt naar behoren.

Versus M2.05
Vetus M2.05 tweecilinder dieselmotor van 11,5 Pk

Ga naar Vetus M2.05 Handleiding

Disclaimer

Deze pagina is geschreven om belangeloos ervaringen te delen zonder winstoogmerk.

Geef een reactie