Motoronderhoud
In de motorkamer bevinden zich verschillende aansluitingen en slangen van en naar de motor. Slangen voor brandstof, koelwater, smeerolie en uitlaatgassen. Waarbij het van belang is dat deze vloeistof- en gasdicht zijn aangesloten. Tussen de buitenboordafsluiter en het koelwaterfilter, en vandaar naar de koelwaterpomp bevonden zich gedateerde koelwaterslangen, welke uit voorzorg zijn vervangen. Maar ook aan de buitenzijde van de romp was er te vervangen. Namelijk de zinken schroefas-anode, de oude was hoognodig aan een vervanging toe,
Koelwaterslangen
De twee gedateerde koelwaterslangen stonden al een tijd op de nominatie om te worden vervangen: de slang tussen de buitenboordafsluiter en het koelwaterfilter, en de slang van het filter naar de koelwaterpomp van de motor. Hoogstwaarschijnlijk van dezelfde leeftijd als de zeilboot en motor zelf. De te vervangen slangen waren van transparant kunststof met een ingegoten stalen spiraal. Dat kunststof op de lange duur kan verouderen is een gegeven. Waarbij opgemerkt dat de boot in principe drijft op deze slangen, wanneer de buitenboordafsluiter geopend staat. Uit voorzorg, de beide slangen hebben tientallen jaren dienst gedaan, zijn beide koelwaterslangen vervangen.
Buitenboord koelwaterslang
VETUS koelwaterslang
Lees ook hier over de Vetus M2.05 scheepsdiesel