Vetus M2.05 • Koelwaterslangen

Motoronderhoud

In de motorkamer bevinden zich verschillende aansluitingen en slangen van en naar de motor. Slangen voor brandstof, koelwater, smeerolie en uitlaatgassen. Waarbij het van belang is dat deze vloeistof- en gasdicht zijn aangesloten. Tussen de buitenboordafsluiter en het koelwaterfilter, en vandaar naar de koelwaterpomp bevonden zich gedateerde  koelwaterslangen, welke uit voorzorg zijn vervangen. Maar ook aan de buitenzijde van de romp was er te vervangen. Namelijk de zinken schroefas-anode, de oude was hoognodig aan een vervanging toe,

Koelwaterslangen

De twee gedateerde koelwaterslangen stonden al een tijd op de nominatie om te worden vervangen: de slang tussen de buitenboordafsluiter en het koelwaterfilter, en de slang van het filter naar de koelwaterpomp van de motor. Hoogstwaarschijnlijk van dezelfde leeftijd als de zeilboot en motor zelf. De te vervangen slangen waren van transparant kunststof met een ingegoten stalen spiraal. Dat kunststof op de lange duur kan verouderen is een gegeven. Waarbij opgemerkt dat de boot in principe drijft op deze slangen, wanneer de buitenboordafsluiter geopend staat. Uit voorzorg, de beide slangen hebben tientallen jaren dienst gedaan, zijn beide koelwaterslangen vervangen.

Buitenboord koelwaterslang

Gedateerde koelwaterslang
Vetus M2.05 7,7 Kw / 11 Pk dieselmotor met goed bereikbare essentiële onderdelen zoals brandstoffilters, koelwaterpomp, smeeroliefilter en de V-snaar voor de aandrijving van de dynamo en de circulatiewater-pomp

VETUS koelwaterslang

Verse koelwaterslang
Vetus M2.05 van 11 Pk ofwel 7,7 Kw De voorzijde van de Vetus M2.05 met linksboven het brandstoffijnfilter, linksonder het brandstofgroffilter op de opvoerpomp met daarnaast de carterpomp met zwart glimmende pomp. Aan de voorzijde ook de buitenboord koelwaterpomp en de noodstop (zwart rubberen knop) naast de V-snaar.

Lees ook hier over de Vetus M2.05 scheepsdiesel

Geef een reactie