Veiligheid & Voorzorg

De hekstoel en de zeereling geven houvast en bescherming. Aan de hekstoel een reddingboei met automatisch aangaande en drijvende lantaarn aan de reddingboei.

Veiligheidsmiddelen

Twee Plastimo Pilot 150N zelfopblazende reddingvesten
Één Plastimo reddingboei met licht (batterij)
Één driftanker/stormanker met 25 meter lijn
Twee 2KG poederblussers brandklasse A,B&C
Één blusdeken
Één isolatiedeken
Set lekstoppers
Één handlenspomp (bediening in de  kuip)
Één puts

Plastimo Pilot 150N reddingvesten

Plastimo Pilot 150N
Plastimo Pilot 150N reddingvest, sluiting en oog voor life-line om jezelf mee aan het schip te verbinden.
Plastimo Pilot 150N opblaassysteem, het vest wordt automatisch opgeblazen bij te water laten, en handmatig door het trekken aan het koord. Het vest is voorzien van een CO2 patroon en een smeltpatroon.
Het vest kan ook met de mond worden opgeblazen via deze tuit.
Fluit en reflecterende vlakken aan het Plastimo Pilot 150N reddingvest.
Lus aan het vest om een drenkeling mee uit het water te halen.
Reserve CO2 patroon van 33 gram en smeltpatroon voor de automatische (zelfopblazende) Plastimo Pilot 150N reddingvesten

Nico Signal

Nico Signal pyrotechnisch noodsignaal.
Nico Signal pyrotechnisch signaalpistool met verwisselbare patronen en gebruiksaanwijzing.

Optische seinmiddelen

Seinvlag ‘1’ (solozeilen)
Seinbal (ankeren)
Seinkegel (motorzeilen)
Signaalvuurwerk (calamiteiten)

Het driftanker

Tot onze veiligheidsinventaris aan boord behoort dit driftanker met een diameter van 50 centimeter, in eerste instantie bedoeld om bij zwaar weer de vaart uit de boot te halen bij het voor de wind en zee uit weglopen. Andere benamingen die gebruikt worden zijn zeeanker, sleepanker, drijfanker, stormanker, stopanker en parachuteanker. Dit driftanker is afkomstig uit een professioneel reddingvlot van flink formaat, en daarom genoeg vertrouwen in het materiaal dat het passende is bij een bescheiden zeiljacht. Aan boord van strandreddingboten wordt het ‘stopanker’ gebruikt om niet dwars te slaan in de branding bij terugkeer bij het strand. Reddingsloepen worden met het ‘zeeanker’ in volle zee met de boeg in de golven gehouden. Op zeiljachten in volle zee kan het het driftanker over de achtersteven worden uitgevierd, om te voorkomen dat de boot zich met dezelfde snelheid als de golftoppen meebeweegt, daarmee roerdruk verliest, stuurloos wordt en dwars slaat. Ga er maar van uit dat een zeiljacht onder die omstandigheden voor top en takel de storm aan zich voorbij laat gaan. Het is denkbaar om met het driftanker de boeg in de golven te houden, maar dat heeft het nadeel dat de boot achteruit loopt en dat daarmee het roer zwaar wordt belast. Daarom de voorkeur tot het afstoppen over de achtersteven.

Toelichting parachute-,sleep- en zeeankers

Toelichting Practical Boat Owner

Toelichting Benodigde afmetingen

Drift- of stormanker
Drift- of drijf- of stormanker

Ernstvuurwerk test ANWB / Waterkampioen noodvuurwerk-artikel-waterkampioen

14, Klik op afbeelding, SkipsSails dekkleden, buiskap, kuiptent
Klik op afbeelding en ga naar Weer en Wind