Veiligheid & Voorzorg

De hekstoel en de zeereling geven houvast en bescherming. Aan de hekstoel een reddingboei met automatisch aangaande en drijvende lantaarn aan de reddingboei.
Origo 3000 spiritus kooktoestel voorzien van de bijbehorende pannenklemmen. Bij het kooktoestel een blusdeken.

Veiligheidsmiddelen

Twee Plastimo Pilot 150N zelfopblazende reddingvesten
Één Plastimo reddingboei met licht (batterij)
Één driftanker/stormanker met 25 meter lijn
Twee 2KG poederblussers brandklasse A,B&C
Één blusdeken
Één isolatiedeken
Set lekstoppers
Één handlenspomp (bediening in de  kuip)
Één puts

Optische seinmiddelen

Seinvlag ‘1’ (solozeilen)
Seinbal (ankeren)
Seinkegel (motorzeilen)
Signaalvuurwerk (calamiteiten)

Het driftanker

Tot de veiligheidsinventaris aan boord behoort het driftanker, bedoeld om in eerste instantie bij zwaar weer de vaart uit de boot te halen bij het voor de wind en zee uit weglopen. Andere benamingen die gebruikt worden zijn zeeanker, drijfanker, stormanker en stopanker. Aan boord van strandreddingboten wordt het ‘stopanker’ gebruikt om niet dwars te slaan in de branding bij terugkeer bij het strand. Reddingsloepen worden met het ‘zeeanker’ in volle zee met de boeg in de golven gehouden. Op zeiljachten in volle zee bij zwaar weer wordt het driftanker over de achtersteven uitgevierd, om te voorkomen dat de boot zich met dezelfde snelheid als de golftoppen meebeweegt, daarmee roerdruk verliest, stuurloos wordt en dwars slaat. Het is denkbaar om met het driftanker de boeg in de golven te houden, maar dat heeft het nadeel dat de boot achteruit loopt en dat daarmee het roer zwaar wordt belast. De voorkeur geniet afremmen over de achtersteven.

Driftanker, stormanker of drijfanker met lijn.

VHF Marifonie

Klik op afbeelding
Sluit Menu