SeaGo Cruiser 4 Pers. Liferaft

SeaGo Cruiser 4 Persoons reddingsvlot

Een reddingsvlot of op zijn Engels een liferaft is een middel dat je eigenlijk nooit hoopt te gebruiken, maar als het erop aankomt levensbelangrijk kan worden. Bijvoorbeeld wanneer het schip zinkende is of wanneer er brand aan boord is uitgebroken.

Reddingsvlotten zijn er in tal van formaten. Voor de pleziervaart zijn er vier, zes en acht-persoons reddingsvlotten, voor de beroepsvaart zijn er twaalf, vierentwintig tot wel zesendertig of zestig persoonsvlotten mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan passagiersschepen met twee, drieduizend opvarenden. Zulke schepen behoeven grote capaciteit aan reddingsmiddelen. Daarentegen bestaan er ook éénpersoonsvlotten, onder andere gebruikt door piloten.

Hypothermie

Normaliter zeilen wij met twee personen. Ook wel alleen, met één persoon. Een veronderstelling kan zijn dat een zespersoons voordelen zou kunnen hebben ten opzichte van een vierpersoons. Met twee personen in het vlot heb je dan de ruimte … maar het tegendeel is waar. Meer personen in een vlot geeft het vlot meer stabiliteit. In extreme omstandigheden zou een vlot met te weinig menselijk gewicht omgeblazen kunnen worden. Ook kan een kleiner vlot dat ondersteboven drijft door één persoon gemakkelijker rechtop gezet worden. Maar wat nog belangrijker is: de hypothermie. Meer mensen in een vlot houdt hen warmer, helpt het risico op onderkoeling te verkleinen.

Zelfopblazend

Zichzelf opblazende reddingsvlotten zoals op de afbeelding zijn er in verschillende categorieën, zoals klasse ISO 9650-1 en ISO 9650-2. ISO staat voor ‘International Standardization Organization’. Samengevat komt het erop neer dat een klasse 2 vlot bestemd is voor een verblijf korter dan 24 uur, waarbij de kust ofwel de redding nabij is. Een klasse 1 vlot is geschikt voor een noodzakelijkerwijs langer verblijf, waar redding dagen of langer op zich laat wachten, zoals ver op zee of oceaan. Zo zijn er bij een klasse 1 reddingsvlot levensmiddelen en drinkwater aan boord, bij een klasse 2 vlot niet. Klasse 1 vlotten zijn geïsoleerder wat betreft warmte of koude, sterker uitgevoerd en breder uitgerust, zoals met vistuig en verbandmiddelen.

Ons vlot zullen wij zelf moeten activeren, door middel van de ‘pointer-lijn’. Een ruk aan een touw doet het vlot zichzelf opblazen. Er bestaan ook geheel geheel automatische vlotten: deze zijn door middel van één hydrostatische borg met het schip verbonden, zinkt het schip, dan zullen de vlotten vrijkomen onder een bepaalde waterdruk, waarna eenmaal boven water de prointer-lijnen uitgevoerd als breeklijnen de vlotten activeren. Aan een vlot dat meegetrokken wordt de diepte in heeft niemand iets. Dat dit dramatische omstandigheden zijn spreekt voor zich.

Eigen verantwoordelijkheid

Voor de beroepsvaart zijn er internationale voorschriften over het verplicht aan boord hebben van goedgekeurde reddingsmiddelen. Voor de pleziervaart gelden verschillende landen verschillende eisen. De Nederlandse overheid laat voor de pleziervaart het al dan niet het aan boord hebben van een reddingsvlot over aan de verantwoordelijkheid van de schipper.

SeaGo Cruiser 4 persoons reddingsvlot, klik op afbeelding en lees de SeaGo Yachting brochure

Wij zeilen op de ruime binnenwateren en langs de Nederlandse kust. Kunnen daarmee volstaan met een klasse 2 vlot. Belgische en Franse autoriteiten stellen het aan boord hebben van een reddingsvlot op zee verplicht. Zeilende vanuit de Zeeuwse wateren is verzeild raken in Belgische, Duitse of Deense wateren niet ondenkbaar. Maar buiten dat willen wij onze zaken aan boord op orde hebben. Bij onvoorziene omstandigheden er alles aan gedaan hebben om levens van mens en dier te behouden of in veiligheid te brengen.

Scenario’s waarbij het vlot ingezet zou kunnen worden

* Zinken van de boot / schip verlaten

* Brand aan boord / schip verlaten

* Bereiken van de kust bij stranding

* Complexe man over boord situaties

* Wanneer de mast gevaar oplevert voor een SAR helikopter

SeaGo Cruiser 4 persoons reddingsvlot

In dit vlot (klasse 2) bevinden zich dus geen levensmiddelen en drinkwater. Wat dan wel? Dit: 3 stakellichten, een fluit, een zaklamp, een hoosvat, 2 peddels, een pomp, een reparatieset, een werplijn, een mes en zeeziektepillen. En een instructie- en reddingshandleiding. Hoe is het vlot zelf uitgerust? De instaptredes van de ‘touw’ladder zijn verstevigd, de onafhankelijke luchtkamers zijn voorzien van overdrukventielen, het vlot is voorzien van LED binnen- en buiten verlichting, de overkapping is gemaakt van SOLAS (Safety of Life at Sea) goedgekeurd reflecterend materiaal, de vloer is thermisch geïsoleerd, onder het vlot vier drijfankers van 55 liter inhoud tot verbetering van de stabiliteit.

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Jolanda

    Hopen dat je het nooit hoeft te gebruiken.
    Zekerheid voor alles.

  2. Johan

    Zo is het Jolanda! En wat denk je van een familiefeest over een jaar of tien, twaalf … als het vlot over de datum is en het hele spul kan zwemmen …

Geef een antwoord