Van Kjønnøya via Kristiansand naar huis

Kristiansand-Eemshaven

We zijn weer thuis na een voorspoedige thuisreis met ms Romantika van de HollandNorwayline. Na aankomst staat er 328.794 kilometer op de teller van de auto, we zijn vertrokken met een kilometerstand van 325.436 wat betekent dat we probleemloos 3.358 kilometer over land hebben afgelegd. Daarbij opgemerkt dat we de auto (en de tent) voor de COVID-19 pandemie hebben gekocht met het doel een reis als deze. Weliswaar was het oorspronkelijke reisdoel de Lofoten of de Poolcirkel. De Noordkaap sloten we ook niet uit. Maar we hebben ons laten leiden door de weersomstandigheden en die waren noordelijker dan de lijn Trondheim – Sundsvall eenvoudigweg niet comfortabel genoeg voor tentkampeerders zoals wij. Ook op de genoemde lijn doorstonden we nachttemperaturen rond de 4° Celsius. Onwerkelijk om van het thuisfront te horen dat het in Nederland  buitengewoon warm was. De koude werd voor ons aanleiding om het hoge noorden daar te laten en het zonnige zuiden ofwel de kust van het Skagerak tussen Oslo en Kristiansand op te zoeken. We vonden een kampeerplek bij Kjønnøya. Een goed besluit, een rustige camping, temperaturen boven de 20°, evenals het water in het fjord, warm genoeg voor een dagelijkse koele duik in het diepe.

Twee Discovery Safarica TC tenten en Coleman 442 kooktoestel

We hadden twee tenten bij ons, de ene tent een Safarica Kenia TC (Ten Cate katoen) koepeltent die in een kwartiertje staat en weer is ingepakt, deze gebruikten wij bij een enkele overnachting. De andere tent was een ruimere Safarica Discovery TC, en geeft ons mogelijkheid tot binnen de warme maaltijd bereiden. Maar vraagt wel  wat meer tijd en handigheid om op te zetten. Vandaar dat wij deze laatste gebruikten voor meerdere overnachtingen op dezelfde plek. Beide tenten hebben het goed gedaan in weer en wind. Het aardige is dat de ruimere tent al op de Noordkaap is geweest, weliswaar bij de vorige eigenaar, maar ondanks dat nog steeds een betrouwbare  tent waar we blij mee zijn! Koken hebben we gedaan op een éénpits Coleman 442 benzinebrander. En een paar maal in de keukens van de Scandinavische campings. Maar dat was eerder uitzondering dan regel. Al met al hadden we aan twee liter benzine genoeg.

Voor de laatste nacht in Ristafallet de trekkerstent opgezet
Safarica Discovery TC voor ruim een week Kjønnøya
Ons kooktoestel, een Coleman 442 benzinebrander die het ook bij lagere omgevingstemperaturen prima heeft gedaan. Dat het water in de bergen (bij een lagere luchtdruk) bij lagere temperaturen eerder aan de kook was, was een opmerkelijk maar verklaarbaar verschijnsel.

Maar niets is hier blijvend en aan alles komt een eind, ook aan een pelgrimstocht en ons verblijf in Scandinavië, de datum van de overtocht lag vast. En zo braken we ons laatste kampement op en staken we even over 15.00 uur van wal om de andere morgen rond 9.00 uur af te meren in Eemshaven. Zoals eerder opgemerkt, ms Romantika is een comfortabel maar vooral praktisch ingericht schip, met ruime restaurants voor ontbijt en diner, maar niet echt fotogeniek. Toch maar een paar plaatjes genomen onderweg en bij het ontschepen.

ms Romantika Kristiansand aan de horizon latend
Reddingsvlotten ms Romantika
Man Over Boord-boot ms Romantika
Sloependek ms Romantika
PrintScreen van ons eigen navigatieprogramma, ms Romantika bij het oversteken van de ShippingLane
Autodek ms Romantika vlak voor het ontschepen

Dit bericht heeft 3 reacties

  1. Erik van der Woude

    Welkom thuis! Zal weer even wennen zijn denk ik. Heerlijk om jullie verhalen te lezen en zo een beetje meegereisd te hebben.
    Tot gauw!

  2. Johan

    Gaaf dat jullie meelezen! Bijzonder hoe de windmolenparken zich ontwikkelen zowel voor de Nederlandse, de Duitse als Deense kust! Op grote delen van de zeereis zichtbaar.

Geef een antwoord