Inschepen ms Romantika

We zijn de eerste

Ingegeven door het idee de boot niet te missen komen we ruim op tijd aan in Eemshaven. Dat wil zeggen; we zijn de eersten en staan voor een nog afgesloten haventerrein. Wel rijdt er douane rond die ons als verdacht vroege vogels in de gaten houdt. Prima dat de grenzen van ons land worden bewaakt. Gerustgesteld dat we niets verborgen hebben. Even over elven worden we het haventerrein opgelaten nadat onze incheck, het kenteken van de auto en onze identiteit is gecontroleerd. Waarna we naar een baanvak worden gedirigeerd om ons op te stellen voor het inschepen. Daar nemen we de tijd om een appeltje te eten, een praatje met anderen en wat spullen uit te sorteren die we aan boord niet in de auto willen laten. Mooie gelegenheid ook om wat foto’s van ms Romantika te maken.

Holland-Norway Lines
We zijn mooi op tijd, we zijn de eersten
ms Romantika is een roll-on/roll-off schip

We zijn aan boord

Wanneer we aan boord gaan worden alle auto’s secuur geparkeerd op de autodekken, en worden er blokken voor en achter de wielen van de voertuigen gezet. We nemen alle benodigde spullen mee, en met de lift gaan we naar dek 5 waar wij een hut hebben in het voorschip. De eerste actie van ons hondje is de hut verkennen, ik kies ervoor om de eerste tijd bij hem te blijven zodat hij tot rust kan komen. Even overwoog ik het zwemvest mee te nemen voor je weet maar nooit, ik besef ineens voor mijzelf geen grabb-back bij mij te hebben. Geen zorgen, Noren zijn goede zeelieden en het schip ziet er goed uit.

Hut aan boord ms Romantika

Pelgrimsreis

We zijn op weg naar Noorwegen. Aanvullend gezegd, op weg naar Trondheim, de bestemming van de pelgrimstocht die mijn vrouw heeft ondernomen. Vijf weken is zij lopend onderweg geweest van de oostkust van Zweden naar de westkust van Noorwegen. Het St. Olavspad. Wij gaan op weg om haar op te halen. Met de auto de kampeeruitrusting. We zijn benieuwd wat er allemaal op onze weg komt.

ms Romantika is een roll-on/roll-off schip

Technische gegevens ms Romantika

Scheepswerf: Aker Finnyards, Rauma, Finland
Bouwnummer: 433
Kiellegging: 23 mei 2001
Doop en tewaterlating: 14 december 2001
Proefvaart: 10 mei 2002
In dienst genomen: 21 mei 2002 op de route Helsinki-Talinn
Vanaf augustus 2014 de route Talinn-Mariehamn-Stockholm
Vanaf december 2016 op de route Stockholm-Riga
Sinds 7 april 2022 op de route Eemshaven-Kristiansand

Lengte: 192.90 meter
Breedte: 29.00 meter
Diepgang: 6.50 meter
Tonnage: 40.803 Gross Tons
Waterverplaatsing: 4500 Ton
Ice class 1 A
Voortstuwing: Wärtsilä 16V32 Dieselmotoren
Gezamenlijk vermogen: 26.240 kW
Maximum snelheid: 22 Knopen
Capaciteit:
2.500 passagiers
2.172 slaapplaatsen
300 auto’s
1000 meter rijstrook

Eigenaar: Estonian Ferry Compagny Tallink
Gecharterd door Holland Norway Compagny

Klik op afbeelding en ga naar GewoonGaan

Geef een antwoord