Strandreddingboot Jh. H.J. Ortt

Strandreddingboot van het type van de Eierlandklasse, gebouwd in 1934 bij de gebroeders Taat in Katwijk, zoals we deze gemeerd zagen liggen in Den Oever. Strandreddingboten van de Eierlandklasse zijn gebaseerd op een ontwerp van de Deense Marine uit 1922 en gebouwd uit Java Teak met eikenhouten spanten. Oorspronkelijk waren de reddingboten voorzien van een 30 Pk benzinemotor, een zeil en roeiriemen. In de jaren 50 werden de canvas buis- en motorkappen vervangen door aluminium buiskappen en werden de benzinemotoren vervangen voor dubbel zo sterke dieselmotoren.
Jonkheer Hendrik Jacob Ortt, tevens Kapitein ter Zee, waarnaar de strandreddingboot op de foto naar vernoemd is, was inspecteur van het loodswezen en de eerste voorzitter van de N.Z.H.R.M..‘Strandreddingboot Jhr. H.J. van Ortt’ is gestationeerd geweest op IJmuiden Zuid, met langere en kortere perioden op Ameland (Hollum), Texel (Cocksdorp) en Terschelling (haven en paal 8).
Technische gegevens ‘Eierlandklasse’

Bouwjaar 1934
In opdracht van NZHRM
Scheepsbouwer Gebroeders Taat Katwijk
Zusterschepen:
Strandreddingboot Kurt Karlsen (1953)
Strandreddingboot Willem Horsman (1956)
Strandreddingboot Dr. Ir. S.L. Louwes (1959)
Strandreddingboot Mr. Adriaan de Bruine (1968)
NB Er zouden 13 strandreddingboten
van de Eierlandklasse zijn gebouwd
Lengte over alles 10,32 meter
Lengte tussen de loodlijnen 10,01 meter
Breedte over alles (inclusief leguanen) 3,14 meter
Holte ter hoogte van het hoofdspant 1,07 meter
Diepgang 0,60 meter
Waterverplaatsing 4500 kg / 4,5 ton
Voortstuwing Perkins 4 cilinder 60 Pk 2000 omw/min
Snelheid 7 Knopen