ss Nieuw Amsterdam sloop

ss Nieuw Amsterdam

Op het internet vond ik een serie indrukwekkende foto’s van ss Nieuw Amsterdam van de Holland Amerika Lijn. Geen foto’s van volgens velen de lieveling onder de passagiersschepen onder Nederlandse vlag in volle zee of in een machtige haven, maar de Oude Dame in haar laatste dagen, terwijl de slopershamers onverbiddelijk haar te lijf gaan. Zo indrukwekkend vond ik de foto’s dat ik contact heb gelegd met Karsten Petersen, de maker van de fotoserie in 1974, een Deense ‘zeeman, fotograaf, reiziger en avonturier’ zoals hij zichzelf noemt, die de sloop van ss Nieuw Amsterdam heeft vastgelegd in de haven van Kaohslung, Taiwan.

De foto’s zijn ook te vinden op zijn website, en met zijn toestemming laat ik dan ook deze foto’s zien van de aftakeling van deze eens zo Grand Lady met haar roemrijke verleden, aanvankelijk op de lijndienst Rotterdam-New York, gedurende de Tweede Wereldoorlog als troepentransportschip en uiteindelijk als luxe cruisschip. Met dank aan Karsten Petersen deze bijzondere foto’s. De foto’s zijn ook te vinden op www.global-mariner.com . Raak met mij onder de indruk van de foto’s uit de serie ‘Als schepen Sterven’. En vraag je af wat de blijvende waarden van het leven zijn.

BRON: klik hier

ss Nieuw Amsterdam, hoe schepen sterven

1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)

Technische gegevens ss Nieuw Amsterdam

Scheepswerf: Rotterdamse Droogdok Maatschappij RDM Rotterdam
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij “de Schelde”, Vlissingen.
Opdrachtgever: Holland Amerika Lijn
Lengte Over Alles: 231,20 meter
Breedte Over Alles: 26,82 meter
Holte: 15,27 meter
Diepgang: 9,62 meter
Tonnage: 36287 brt, 21496 nrt, 10429 dwt
Waterverplaatsing: 36235 m3
6 Yarrow Schelde stoomketels
Stoomproductie 30 m3 oververhitte stoom/uur
Stoomdruk: 39 Bar
Stoomtemperatuur: 395 graden Celcius
1 Schotse ketel verhit stoomoppervlak 260 m2
Stoomdruk: 10 Bar
Voortstuwing: 2x 4 Parsons stoomturbines op 2 schroefassen, Vermogen: 19500 apk
Snelheid 19 knopen

Roepletters PGGF, na 1972 PJRS.
IMO nummer 5251719
694 bemanningleden.

1947 accomodatie voor:
540 eerste klasse passagiers
344 tweede klasse passagiers
426 derde klasse passagiers
374 toeristenklasse passagiers

1961 accomodatie voor:
552 eerste klasse passagiers
426 kajuitklasse passagiers
209 derde klasse passagiers
of
574 eerste klasse passagiers
en 583 toeristenklasse passagiers

Machinekamer ss Nieuw Amsterdam (1938)

ss Nieuw Amsterdam machinekamer en ketelruim

1 Twee sets Hoofdturbines bestaande uit Parsons Hogedruk-, Parsons Middeldruk- en Parsons Lagedruk turbine, en een Parsons Achteruit turbine, via tandwielkasten aan de schroefassen verbonden.

2 Drie Turbine aangedreven generatoren voor het opwekken van elektrische stroom, bestemd voor elektrische pompen, dekwerktuigen, verlichting, luchtverversing en navigatie apparatuur.

3 Twee Dieselmotor aangedreven generatoren voor het opwekken van elektrische stroom wanneer er (nog) geen stoom van de Hulpketel of Hoofdketels beschikbaar is.

4 Zes Schelde-Yarrow waterpijpketels voor het produceren van stoom voor zowel de Hoofdturbines, de Turbine generatoren en het hulpbedrijf.

5 Een Schotse (Hulp) Ketel voor het opwekken van stoom in havenbedrijf. De Hulpketel kan stoom leveren aan de Turbine generatoren, de diverse pompen, dekwerktuigen en kan gebruikt worden voor de verwarming van dikvloeibare stookolie.

10 Ketelvoedingwaterpompen, deze pompen het circulerende voedingwater van de condensors van zowel de Hoofdturbines als de Turbine Generatoren naar de Stoomketels.

11 Smeeroliepompen, deze laten smeerolie circuleren door de Hoofdturbines en de tandwielreductiekasten.

12 Koelwaterpompen smeeroliekoelers, deze pompen koelwater door de koelers om warmte van de circulerende smeerolie vanuit de Hoofdturbines en de tandwielreductiekasten af te voeren.

13 Circulatiekoelwaterpomp, deze verpompen koelwater om de afgewerkte stoom van de Hoofdturbines in de (Hoofd)condensors te laten condenseren tot condensaat, dit is water dat gebruikt gaat worden als ketelvoedingwater.

14 Ballast- en Lenspompen, bedoeld om trimtanken (ballasttanks) vol of leeg te pompen en om lek- en condenswater overboord (uit het schip) te pompen.

15 Condensaatpompen Hoofdturbines, deze tappen de Hoofdcondensors af en verpompen het condensaat naar de ketelvoedingpompen.

20 Circulatiepompen Turbine generatoren, deze verpompen koelwater om de afgewerkte stoom van de Turbine generatoren in de generator condensors te laten condenseren tot condensaat, dit is water dat gebruikt gaat worden als ketelvoedingwater.

21 Noodlens- en Brandbluspomp, bedoeld om lek- en condenswater uit het schip te pompen en zeewater naar de brandblusleiding te pompen.

22 Koelwaterpompen Turbine generatoren, deze verpompen koelwater om de afgewerkte stoom in de condensors af te koelen tot condensaat.

23 Condensaatpompen Turbine generatoren, deze tappen de condensors van de Turbine generatoren af en verpompen het condensaat naar de ketelvoedingpompen.

24 Startlucht Compressoren, deze brengen lucht in startluchtvaten op een druk van 30 Bar waarmee de dieselgeneratoren worden gestart.

25 Stookolie Transportpompen, deze verpompen de stookolie naar de stookoliebranders aan de ketels.

26 Stookolie Trimpompen, deze verpompen stookolie van het ene naar het andere stookoliebunker om het schip recht te trimmen.

27 Lenspomp, bedoeld om lek- en condenswater overboord (uit het schip) te pompen.

28 Voedingpomp Hulpketel, pompt voedingwater naar de Schotse (Hulp)ketel.

Ga naar ms Westerdam, HAL

Dit bericht heeft 13 reacties

  1. Henk van der Leer

    lengte over all SS Nieuw Amsterdam 231,20.

    1. Johan

      Dank je wel Henk, voor de correctie, we hebben de technische gegevens aangepast. Vriendelijke groet, Johan

  2. Ik krijg toch nog in brok in mijn keel als ik deze laatste foto’s zie. Ik ben in 1932 geboren en kan nog iets herinneren van de terugkomst van haar eerste reis naar New York v.v.. Ik heb een aantal jaren als marconist dienst gedaan met nog zes collega’s. Wij “liepen” twee aan twee volgens de zeewachturen, namelijk als “jongste” met een aantal dienstjaren de hondewacht. Altijd druk met telegram- en telefoonverkeer.

    1. W.G. Riegen

      Ja Sjaak het was een prachtig schip
      Ik was op een retour Rtd New York de jongste
      sparks met dhr de Man due bij nadering van het kanaal een weerstand uit de telefoniezender haalde zodat we met 400W zendvermogen iedereen van de oproepfrequentie bliezen.
      Voordat we afmeerden soldeerde hij allesweer op zijn plek
      Kregen meteen radiocontroledienst inspectie aan boord.
      Heb nog radarles van je gehad.
      Beste groeten Wim Riegen 236

  3. Johan

    Dag Sjaak, uit je bericht spreekt een warm hart voor een prachtig verloren gegaan schip, dank u wel daarvoor. Een vriendelijke groet, Johan

  4. Ruud Mudde

    Wat mij betreft inderdaad een van de mooiste en beste Liners ooit gebouwd. Heb erin 1969_1970 op gevaren.
    Jammer dat het toen niet gelukt is het schip te behouden. Gelukkig is dat met het ss Rotterdam 5 wel gelukt. Ook daar heb ik goede herinneringen aan.

  5. R. Breuseker

    Ik ben heel benieuwd wat voor andere onderwerpen deze persoon heeft. Misschien van de Statendam etc.

  6. Corrie Wittebrood

    In 1967 ontmoette ik mijn man op dit werkelijk prachtige schip en ik vind het verschrikkelijk om te zien hoe The Grand Lady teloor gegaan is.
    Ons huwelijk (1968) is gelukkig in stand gebleven en duurt nog altijd voort net als de herinneringen aan die heerlijke reis op dit onvergetelijke schip.
    Toch blij deze fotoserie gevonden te hebben via Pinterest, dank ervoor!

    1. J.Tessers

      Zij was de Queen of the North Atlantic! Ik heb op haar dienst gedaan als 1 van de 7 mraconisten!

  7. Johan

    Dank je wel Corrie voor de mooie reactie, Johan

  8. J.P. de Wal

    Als scheepselektricien de laatste cruises mee mogen varen op dit prachtige schip, mooie herinneringen. Op deze site terecht gekomen via het ZeilersForum, leuk!

  9. Willem van der Griend

    Ik kende bovenstaande foto’s maar was ze verloren toen mijn vorige iPad instortte.

    Als geboren en getogen Rotterdammer het licht gezien in1950 “ op Zuid” en jeugd volbracht aan de Grote Markt aan de voet van de Laurens heb ik als werkstudent op de Amsterdam gevaren in 1969. Wij als studentjes werkten in de spoelkeuken van de touristclass. Het waren Noordreizen. Ik herinner mij veel en zou bladzijden kunnen vullen…. De Kapitein heette als ik mij wel herinner Greidanus. We gingen van Rotterdam via le Havre naar Southampton ( of andersom,ik ben dat vergeten ) daarna buitengaats Ierland Cobh en daarna de oversteek. Boos weer onderweg. Aankomst in de ochtendnevel..Daar lag Manhattan. Ik zal het nooit ,nooit meer vergeten

    Mocht u nadere details van deze “ zeeman “ over de reizen vernemen dan hoor ik het wel

    De foto’s hier boven weer ziend maken mij toch wel wat triest. De vergankelijkheid van alles wat mooi is ,nee was. Maar herinneringen kunnen ze niet van je afpakken!

    Met Rotterdamse groet,

    Willem van der Griend

Geef een reactie