TS Eendracht (1974) / Johann Schmidt (1989)
Topzeilschoener ‘Eendracht’ is gebouwd in 1974 in Amsterdam-Noord gebouwd op Scheeps- & Jachtwerf Cammenga te Amsterdam. De Eendracht is gebouwd om te varen met jonge mensen, om daarbij deel te nemen aan TallShip evenementen. De Eendracht werd beheerd door stichting Het Zeilend Zeeschip, in 1989 is het schip overgedragen aan een vergelijkbare Duitse organisatie, en hernoemd tot Johann Schmidt.
De Eendracht van 1974 is het allereerste zeilschip waar ik als kind voet aan dek zette. Het zal in 1974 zijn geweest, de Eendracht was nog vrijwel nieuw. Het lag gemeerd in de Veerhaven van Rotterdam, bij Koninklijke Roei & Zeilvereniging De Maas. Levendig herinner ik mij de in mijn kinderogen knalgele masten (in mijn fantasie moesten deze van hout zijn), het teakhouten dek en het blank gelakte stuurhuis. Ook zie ik mij staan bij het traditioneel houten stuurwiel op het achterdek en in de machinekamer. Al met al heeft deze Eendracht een onuitwisbare indruk op mij gemaakt.
Persbericht
Jongelui die eens met een groot zeilschip het zeegat uit willen en bereid zijn de handen uit de mouwen te steken krijgen daartoe vanaf dit jaar de kans. Jongens en meisjes van 16 tot 25 jaar kunnen voor een veertiendaagse reis als scheepsgezel aanmonsteren op de tweemast gaffelschoener ‘Eendracht’, die op 1 juni op de jachtwerfbouw Cammenga in Amsterdam-Noord te water wordt gelaten.
Bron: RD 4 mei 1974
Technische gegevens
Scheepswerf: Cammenga Scheepswerf, Amsterdam Scheepstype: Topzeilschoener Kiellegging: 1974 Lengte over alles: 36,00 meter Lengte over dek: 32,63 meter Breedte over alles: 8,03 meter Diepgang: 3,60 meter Waterverplaatsing: 165 m³ (ton) Hoogte boven waterlijn: 32,1 meter Zeiloppervlak aan de wind: 470 m² Totaal zeiloppervlak: 568 m² Hulpmotor: 368 Kw Aantal kooien: 37
The Cammenga Jachtwerf
De werf is opgericht door de broers Jelle en Flip Cammenga en gelegen in het Noordervalderspad aan de oostkant van Zaandam in Nederland. Zij bouwden eerst Baby Cruisers in serieproductie met een lengte van zes en zeven meter. Vanwege beperkingen in de toegang tot de Zaan verhuisde de werf eind jaren vijftig naar Wormerveer om grotere schepen te gaan bouwen. Het bedrijf bouwde ook een aantal rondvaartboten voor gebruik in Amsterdam.
Bron: Superyachttimes.com
Zie hier scheepswerf Camminga.