Zeilend Zeeschip de Eendracht TS H47 (1974)

TallShip Eendracht H47 met de blauwe zeilen, gesponsord door spijkerbroekenfabrikant Jeans

De eerste ‘Eendracht’ is in 1974 gebouwd te Amsterdam-Noord voor rekening van Nationale Vereniging ‘Het Zeilend Zeeschip’ gevestigd te Voorburg. De ‘Eendracht’ is een stalen tweemaster topzeilschoener gebouwd door scheepswerf Cammenga naar een ontwerp van W. de Vries Lentsch Jr. De Eendracht vaart sinds 1989 tot op heden sinds haar verkoop onder de naam ‘Johan Schmidt’ onder Duitse vlag met Bremen als thuishaven. Naamgever Johann Smidt (1773-1852) was een Duits politicus, theoloog en oprichter van Bremerhaven. Het onderstaande model wordt gemaakt van papier en wordt ongeveer 15 centimeter lang. Na de eerste ‘Eendracht’ heeft Stichting Zeilend Zeeschip’ een driemast topzeilschoener met dezelfde naam ‘Eendracht’ in de vaart genomen, gebouwd bij Damen Shipyards te Gorinchem.

Diorama van TallShip de Eendracht

Begonnen met het uitsnijden van een langsdoorsnede en een dekplan van de Eendracht uit een detailtekening. De langsdoorsnede twee maal zodat er een stevige ‘kielbalk’ ontstaat waarop het hoofddek is gelijmd. Ook de waterlijn uitgesneden aan de hand van het bovenaanzicht van de Eendracht met de onderdekse indeling.

Na het bekleden van de romp met de huidgangen en de spiegel de dekopbouwen overgenomen van de langsdoorsnede en het bovenaanzicht. De verschansing is gedubbeld zodat er een stevige rand ontstaat die het modelletje meer stijfheid geeft en een goede basis geeft voor de potdeksels. Het komt ook de afwerking en kleurstelling van het model van de Eendracht ten goede. De boegspriet is gevormd uit een in kokervorm gevouwen en gelijmd stukje papier, ook de boeg van de Eendracht is nu zo gevormd dat het de waaiervorm gaat benaderen, in plaats van de eerst ontstane klipperboeg. Daarna de afwerking met de potdeksels in blauw en bruin. Uit saté-prikkers zijn de beide masten gevormd, in het dek zijn twee gaatjes geprikt waar de masten in zijn gestoken, de verstaging is als volgt aangebracht: de voorstag van de boegspriet naar de top van de schoenermast, doorlopend als mussenstag en daarna naar het achterschip als achterstag.

De zeilen zijn gemaakt van stevig papier in gebroken wit waar met potlood de naden op zijn gezet. Het papier is zodanig gevormd dat er een natuurgetrouwe bolling en twist in is aangebracht, alsof de Eendracht ruimschoots zeilt.

Eendracht (1974) diorama met op de achtergrond een originele zeekaart van de hydrografische dienst, de aanloop van Scheveningen.

Technische gegevens van de Eendracht (I)

Scheepswerf Cammenga, Amsterdam-Noord
Bouwjaar 1974
Zeilnummer TS 47
Lengte over alles: 35,94 meter
Lengte over de stevens: 32,39 meter
Lengte tussen de loodlijnen 27,24 meter
Breedte over alles: 8,03 meter
Diepgang: 3,45 / 3,60 meter
Bruto Register Ton 174,84 ton
Waterverplaatsing: 220 m3
Draagvermogen: 55 ton
Zeiloppervlak: 586 m2
Aan de wind zeiloppervlak 471 m2
Motorvermogen: 400 Pk GM diesel
Aantal kooien: 37

Strandreddingboot diorama

Diorama met een strandreddingboot geïnspireerd op het type van de Eierlandklasse, gebouwd in 1934 bij de gebroeders Taat in Katwijk. Strandreddingboten van de Eierlandklasse zijn gebaseerd op een ontwerp van de Deense Marine uit 1922 en gebouwd uit Java Teak met eikenhouten spanten. Oorspronkelijk waren de reddingboten voorzien van een 30 Pk benzinemotor, een zeil en roeiriemen. In de jaren 50 werden de canvas buis- en motorkappen vervangen door aluminium buiskappen en werden de benzinemotoren vervangen voor dubbel zo sterke dieselmotoren. Jonkheer Hendrik Jacob Ortt, tevens Kapitein ter Zee, waarnaar de strandreddingboot op de foto naar vernoemd is, was inspecteur van het loodswezen en de eerste voorzitter van de N.Z.H.R.M.. Het station waar ‘strandreddingboot Jhr. H.J. van Ortt’ was station IJmuiden Zuid, met langere en kortere perioden op Ameland (Hollum), Texel (Cocksdorp) en Terschelling (haven en paal 8).

Technische gegevens strandreddingboten ‘Eierlandklasse’ uitgaande van de Jhr. H.J. Ortt

Bouwjaar 1934 In opdracht van NZHRM Scheepsbouwer Gebroeders Taat Katwijk
Lengte over alles 10,32 meter
Lengte tussen de loodlijnen 10,01 meter
Breedte over alles (inclusief leguanen) 3,14 meter
Holte ter hoogte van het hoofdspant 1,07 meter
Diepgang 0,60 meter Waterverplaatsing 4500 kg / 4,5 ton
Voortstuwing Perkins 4 cilinder 60 Pk 2000 omw/min Snelheid 7 Knopen

Strandreddingboot Jhr. H.J. Ortt
Strandreddingboot diorama