Sleepboten van toen (3) • Stoomsleepboot Hugo 1929

Authentieke sleepboten (3)

Een aardig plaatje geschoten van drie authentiek ogende sleepboten bij elkaar langszij in de Leuvehaven van Rotterdam. Vooraan een zogenoemde Opduwer met de naam VIOS, daarnaast de havensleepboot Maashaven, en daarna de grootste van de drie, de stoomsleepboot Hugo uit 1929. Het aardige is om wat gegevens van deze sleepboten op te zoeken en deze met elkaar te vergelijken.

Stoomsleepboot Hugo, Havensleepboot Maashaven, Opduwer
Stoom- en motorsleepboten in de Leuvehaven van Rotterdam

Stoomsleepboot Hugo (1929)

Een stoomsleepboot zoals de Hugo kan zeker aan de voorwaarden van een havensleepboot voldoen. Zeker wanneer het gaat om het assisteren van relatief grote zeeschepen. Maar een sleepboot als de Hugo kan meer dan korte rondjes varen, ook de rivier op tegen de stroom in en als het moet over grote afstanden kon een taak zijn voor de Hugo. Denk aan een groot zeilschip van zee halen en naar de haven van Hamburg slepen. Of meerdere Rijnaken tegelijk langszij brengen bij een zeeschip vol graan. De Hugo kon het allemaal aan.

Ensing Botje & Co, Groningen

Aanvankelijk heeft de in 1929 te Groningen bij machinefabriek en scheepswerf Botje Ensing & Co gebouwde stoomsleepboot Hugo als Hugo Hedrich dienst gedaan als havensleepboot in de haven van Hamburg.

Stoomsleepboot Hugo 1929
Het achterdek van Stoomsleepboot Hugo 1929

Dubbel stel sleephaken

Wat te zien is dat de Hugo uitgerust is met een dubbel stel sleephaken: één sleephaak vrijwel direct achter de schoorsteen, als het ware in het midden van de sleepboot, en een tweede sleephaak wat meer achterop.   Wanneer de sleepdraad in het midden is aangehaakt, dan is er een grotere afstand tussen schroef en roer dan wanneer deze belegd is op de achterste sleephaak. Door gebruik te maken van de voorste sleephaak is er sprake van een grotere wendbaarheid, het achterschip van de sleepboot draait als het ware onder de sleepdraad door. Dit kan behulp zijn bij het manoeuvreren en assisteren van een grote sleep. Bij gebruik van de achterste sleephaak zijn de zwenkingen bij roer geven beperkter. Deze is dan ook meer geschikt voor het slepen in een rechte lijn.

Technische gegevens Hugo

Gebouwd als: Stoomsleepboot
Bouwwerf: Botje Ensing & Co, Groningen
Eerste eigenaar: J.H. Steffen, Hamburg
Eerste scheepsnaam: Hugo Hedrich
Bouwjaar: 1929
Bouwnummer: 189
Lengte over alles: 18,50 meter
Breedte over alles: 5,20 meter
Diepgang: 2,35 meter
Voortstuwing: 2 cilinder Botje uit 1926 
Vermogen stoommachine: 150 iPk
Toerental: 195 omwentelingen/minuut
Oorspronkelijke ketel 1929: 1 vuurs Botje 
Verwarmd oppervlak: 55 m2 
Stoomdruk: 13 Atmosfeer 
Huidige stoomketel 2005: Eco ketelservices Tilburg
Maximale stoomdruk: 13 Atmosfeer

Geef een reactie