Sleepboot Furie (1916)
In het jaar 2016 loopt bij scheepswerf G & H Bodewes bij Martenshoek in Groningen een stoomsleepbooot van stapel. Het schip krijgt de naam Bodewes VI en wordt verkocht naar Zweden waar de naam Holmen III krijgt. Om tot de jaren zeventig in de vaart te zijn als sleepboot van houtvlotten voor de Zweedse papierindustrie. Op het moment dat het schip afgedankt is wordt het aangekocht voor de verfilming van het boek ‘Hollands Glorie’, van schrijver Jan de Hartog.
De historische waarde van de stoomzeesleper Furie uit 1916 blijft niet onopgemerkt. Gebouwd op een Nederlandse werf, een nog in bedrijf zijnde stoommachine-installatie, en nog zo goed als origineel. In 1978 wordt het schip daarom gekocht door de Stichting Hollands Glorie te Maassluis, om bewaard te blijven als zijnde de laatste nog varende in Nederland gebouwde stoomzeesleper.

ss Bodewes VI
In het boek einde verfilming van ‘Hollands Glorie’ van Jan de Hartog loopt het verhaal uit op kapitein Jan Wandelaar. Wandelaar die de sleepboot Furie aan weet te kopen. Na aankoop door de Stichting Hollands Glorie van ss Furie blijft die naam behouden, evenals de rode W in de schoorsteen, verwijzend naar ‘Wandelaar’.
Feitelijk is de Furie als de Bodewes VI van stapel gelopen bij de Groningse Scheepswerf van de Gebr. G & H. Bodewes te Martenshoek. Omschreven als een ‘open brugsleepboot’ met één mast. ‘Bodewes’ zou het schip gebouwd hebben voor eigen rekening. In 1918 werd de sleepboot verkocht aan de papierproducent ‘Holmen Bruks & Fabriks AB’ in Norrköping, Zweden.
Scheepswerf Koninklijke Bodewes
Scheepswerf Royal Bodewes uit Hoogezand is de winnaar van Groninger Ondernemingsprijs 2024. De jury ziet in Royal Bodewes een uitstekende, inspirerende ambassadeur van het Groningse ondernemingsklimaat. Royal Bodewes is een Groningse scheepswerf die al sinds 1812 schepen bouwt.
Bron Provincie Groningen
Zie hier
Holmen III, Holmvik
In Zweden werd de ‘Bodewes VI’ omgedoopt tot ‘Holmen III’. Het versleepte van 1918 tot 1969 houtvlotten, gevormd uit aan elkaar gebonden boomstammen van Noord-Zweden en Finland naar de papierfabriek in Norrköping of Hallstavik. In de jaren zestig begon het vervoer per trein en vrachtwagen terrein te winnen. Vanwege het afnemende sleepwerk voor de ‘Holmen III’ nam de toenmalige kapitein, Gustav Åkerlund de sleper over om tot 1976 sleepdiensten te verrichten in de wateren rondom Stockholm met een nieuwe naam, ‘Holmvik’.
Beschutte Whalegangen
In 1920 zijn op een Poolse werf de open gangboorden van het hoofddek overdekt. Daarmee ontstonden de beschutte whalegangen. De tweede mast, de achtermast is in de jaren vijftig toegevoegd. Op 17 februari 1978 arriveerde het schip in Maassluis waarna het werd gerestaureerd en sindsdien zorgvuldig onderhouden en in de vaart wordt gehouden.
Technische gegevens ss Furie
Scheepswerf: NV Scheepswerven, voorheen G & H Bodewes, Martenshoek Bouwjaar: 1916 Bouwnummer: 644 Lengte over alles: 30,28 meter Lengte tussen de loodlijnen: 29,49 meter Breedte over alles: 6,07 meter Holte: 3,68 meter Diepgang: 3,10 meter Tonnenmaat: 158 Brt In 1957 omgebouwd van kolen- naar oliestook Stoommachine installatie 3 cilinder Fulton Triple Expansie Stoommachine Geïndiceerd vermogen: 450 IPK (331 kW) Toerental: 140 omw/min Omkeermechanisme: Hackworth Stoomturbine aangedreven dynamo 2-vuurs Fulton ‘Schotse ketel’ Bouwnummer 2077 140 vlam– en 70 steunpijpen verwarmd oppervlak VO 120 m² werkdruk 13,5 Bar (13,5 kg/cm²) Ketelvolume 15 m³ Pompen aangedreven door de stoommachine Koelwater-circulatiepomp, pompt koelwater door de condensor. Vacuümpomp, verpompt voedingwater van de condensor naar de warmwaterbak. Voedingpomp, verpompt voedingwater naar de stoomketel. Lenspomp om de bilge van het schip droog te pompen. Dekwerktuigen Stuurmachine, stoomaangedreven Sleeplier, stoomaangedreven Ankerlier, stoomaangedreven

Zie ook Varend Erfgoed ss Furie