Boeienlegger ss Langeoog (1942)
Op 9 september 1942 vind er op de scheepswerf Beliard Craighton & Co te in het Belgische Oostende de tewaterlating plaats van een zogenoemde ‘Vorpostenboot’. Als zodanig aangeduid om te gaan dienen voor de Duitse Kriegsmarine bij de kustbewaking. Of het als zodanig heeft gevaren blijft de vraag. Wel is zeker dat het schip na de oorlog de naam ss Langeoog is gaan dragen, de vaart voor het Wasser- und Schiffahrtamt, de Duitse variant van het Nederlandse Rijkswaterstaat. ss Langeoog had daarbij Bremerhaven als thuishaven.
Vlak voor de stapelloop op scheepswerf Beliard Craighton & Co
Betonningsvaartuig
Als zijnde betonningsvaartuig ofwel boeienlegger was het schip uitgerust met een zware getuigde mast op het voorschip. Waaraan door middel van spieren en stoomlieren boeien compleet met ketting en ankergewicht in- en uit het water gehaald konden worden en aan dek konden worden vervoerd.
Ga naar het archief van de scheepswerf Beliard Craighton & Co
Korpsschip Lemaire en Spica
Nadat het schip de leeftijd had bereikt van zevenentwintig jaar werd het op 30 mei 1969 door het WSA uit de vaart genomen. Normaliter worden dergelijke schepen dan verkocht gesloopt. Maar in het geval van ss Langeoog toonde het Zeekadetkorps Nederland belangstelling. Waardoor het, ontdaan van de Triple Expansie stoommachine, de stoomketel en stoomwerktuigen aan dek zoals de anker- en hijslieren, voortaan dienst ging doen als korpsschip met de naam Lemaire, vernoemd naat Lt. Ter Zee W.C. Lemaire. Dit nadat het voorgaande korpsschip, de Abraham van der Hulst vervangen diende te worden.
Zeekadetkorps Maassluis en Schiedam
Gedurende een periode van tien jaar was de Lemaire het korpsschip van de zeekadetten in Maassluis. In 1979 kreeg dit korps de beschikking over de nog varende loodsboot Rigel . Daarop toonde het Zeekadetkorps Schiedam belangstelling. Daar was het zusterschip van de Abraham van der Hulst, en de Abraham Chrijnssen, namelijk de Jan van Gelder aan vervanging toe. Waarop de Lemaire de naam Spica ging dragen. In 2016 was het in 1942 als ‘Vorpostenboot’ gebouwde schip echt op. Waarna het schip uiteindelijk naar de sloop is gegaan.
Hollands Glorie
Vermeldenswaardig is dat het schip heeft ook een klein aandeel gehad in de in 1976 uitgezonden televisieserie Hollands Glorie als de ‘Neeltje’. In de verfilming van het gelijknamige boek van schrijver Jan de Hartog vervulde het schip de rol van een vrachtvaarder, op de lijndienst met ladingen kaas bestemd voor Zuid-Amerika.
Technische gegevens
Boeienlegger ss Langeoog
Scheepswerf: Beliard Brighton & Co,
Oostende, België
Tewaterlating: 9 september 1942
Lengte over alles: 47,47 meter
Breedte over alles: 8,75 meter
Vrijboord: 1,57 meter
Voortstuwing: 500 iPk
Triple Expansie Stoommachine
Bunkercapaciteit: 100 ton kolen
Maximum snelheid: 9,5 Knopen